orolig
12.12.2014
Hej! Jag har två små prickar som liknar lite små finnar på pungen och är orolig för att det kan vara nån sjukdom t.ex. testikelcancer.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.12.2014
Hej!
Prickar och knottror på snoppen och pungen är helt normalt för det allra mesta, eftersom det är mest troligt att det är talgkörtlar och hårsäckar. De här har man över hela kroppen, men de syns extra bra just på snopp och pung eftersom det inte alls finns något underhudsfett just där. Talgkörtlarna finns till för att smörja huden och från hårsäckarna växer hårstråna ut. Båda kan bli tilltäpta av smuts och då kan det börja likna en finne, de blir inflammerade. Men man ska inte klämma på dem eller irritera dem ytterligare, de läker nog av sig själva. Det är väldigt, väldigt vanligt att ha inflammerade talgkörtlar och hårsäckar just på pung och snopp, främst i tonåren, eftersom de också beror på könshormonerna som ger finnar även på andra ställen på kroppen.
Om du haft sexuella kontakter med någon (även avsugning eller analsex) så kan du ha smittats med en könssjukdom. Könssjukdomar kan även smitta via händer och mun. Kan du ha smittats med något, så måste du gå och få det kollat och behandlat. Gå tex via skolhälsovårdare och be om en tid till skolläkaren, eller så ringer du direkt till hvc och ber om en remiss till labbet och en tid till läkare. Du kan be om manlig läkare om du vill.
Det är ofantligt osannolikt att det skulle vara frågan om testikelcancer, det drabbar ytterst sällan så unga killar som du. Men är du orolig ska du såklart gå och visa upp prickarna för någon. Bättre att göra det "i onödan" än att gå omkring och oroa sig!
Hälr kan du läsa mera om knottror och andra konstigheter i underlivet.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivaren och hälsovårdaren Tessis tidigare svar på liknande frågor)