orolig över penis
12.03.2014
Hej jag har ställt en fråga förr och jag fick svar.
Min penis är ca 8 cm med stånd och 2-3 cm utan men ni tyckte jag skulle gå till skoläkaren eller något sånt men det är ett problem.... Jag är för rädd att visa den för folk kommer den inte bara att bli normalstor själv jag vill inte ens prata med mina föräldrar om det och jag skämms mycket för den... Vad ska ja göö!? robban

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.03.2014
Hej robban!
Äsch att du fortfarande mår dåligt över det här. Men vet du vännen, det kommer inte att bli bättre av sig själv. Det enda som kommer att hända om du inte gör något är att du får bara sämre och sämre självförtroende och självkänsla, skäms mer och mer och till slut så har det här komplexet tagit över hela ditt liv. Fortsätter du att bara blunda och hoppas att det löser sig av sig själv, så kommer du om några år inte att ens våga titta åt en tjej, för du är så medveten om dina "tillkortakommanden" att du aldrig ens skulle våga hoppas på sex. Det är det som är så farligt med den här typen av komplex, att man håller dem för sig själv och då växer de negativa tankarna till riktiga monster som styr ens liv totalt. Det är som att gräva en jättedjup grop åt sig själv, ju mer du gräver desto svårare kommer du att ha att någonsin kunna klättra upp ur gropen.
Så nu ska du ändå våga gå och visa den för någon. Du är skyldig dig själv och din framtid det här. Det är bara du själv som lider av det här - och det är du INTE värd! Det är mycket möjligt att det finns medicinsk hjälp att få eller hjälp att tackla det här psykiskt på armlängds avstånd, bara du vågar berätta åt någon. Minns att om du tex visar upp den för en läkare, så tycker inte HAN att det här är det minsta pinsamt eller skamligt. Sådant ser han varje dag. Eller hon, om du vill vara mera säker på att få ett förstående och empatiskt bemötande. Får du en remiss till sjukhuset, eller går privat tex till Mehiläinen (http://www.mehilainen.fi/miesklinikka/seksuaaliterveys?loc=58 finns tyvärr bara beskrivet på finska, använd google translate i värsta fall), så finns det bara professionellt folk som skulle skämmas om DE själva tyckte att det här var det minsta pinsamt. För dem är det här bara en "krämpa" bland alla andra att försöka bota.
Så snälla, gör något nu. Beställ en tid. Läs även ditt gamla svar igen och alla de andra liknande frågorna och svaren, så att du påminns om det vi skrev redan tidigare.
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna