19.10.2015
Hej. jag har alltid haft liten snopp och jag har aldrig haft sex för jag vågar inte ta kontakt med tjejer pga mitt komplex. hur ska jag bli mer modig och hur ska jag släppa mitt komplex.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2015
Hej!
Snopplängden är nog ett av de vanligaste komplexen eller missnöjen med den egna kroppen bland män idag. Det hör tyvärr bara till de där sakerna inte många vill eller vågar erkänna högt, så därför låter det så där allmänt som om att knappt fanns någon alls med kort snopp. Men en stor del av alla killar skäms för sin snopp. Inte för att alla skulle ha små, utan ofta för att de jämför sig med de minst 19 centimterarna som porrskådespelare "måste" ha för att få vara med. Så då har såklart 95% av alla män mindre, eftersom bara 5% har under det.
Medellängden för snoppar världen över inklusive Finland är 9 cm i slakt tillstånd och 13 cm vid stånd, men det är inte alls ovanligt att ha under 9 cm vid stånd heller. Men det kanske folk i allmänhet inte vet om - och då är det såklart bra att vi pratar om det här på Decibel tex under Storlek på infosidorna. Ju fler som vet om det, desto fler höjer såklart på ögonbrynen åt en förhållandevis kort snopp. Ju fler som vet om att vi allihopa ser olika ut mellan benen - tex att inget tjejunderliv heller ser likadant ut och de flesta inte alls liknar de utvalda och ofta plastikopererade underliven i porren - desto mer accepterande blir folk. Sexualundervisning och erfarenhet är lösningen på många problem, anser vi.
Men det tröstar säkert inte så mycket att höra för den som själv har en kort snopp och oroar sig för vad andra ska tycka om det. Visst går det eventuellt att göra något åt längden - eller egentligen åt hormonerna under puberteten - om man fortfarande annars också växer. Snoppen kan för många växa ända upp i 20-årsåldern, men är man klar med puberteten går det inte att göra något åt längden. Klart att det finns en massa företag, webbshoppar osv som påstår att de har en massa mirakelkrämer eller vakuumpumpar och en massa annat tjafs som de försöker få folk med komplex och dåligt självförtroende att köpa, men det är bara för att tjäna pengar...
Det finns absolut tjejer därute som inte har någon skillnad på hur lång snopp älskaren har! För se, det finns något som inte många killar hört (eller ibland ens kan förstå, för porren har nog hjärntvättat många med sitt "skönhetsideal"): Det spelar på riktigt ingen roll hur lång snoppen är, eftersom det 1) är klitoris som är det känsligaste området och därför avgörande för hur skönt det är. Och klitoris sitter ju ovanför slidmynningen, inte i den! 2) Det är bara de första 2-2,5 centimetrarna upp i slidan från slidmynningen sett som är känsliga. Resten känner faktiskt inte tjejer så mycket i - hur trodde du annars att tjejer kan gå omkring med tampong inne utan att märka av den dagen lång? Visst, en för lång snopp är inte skönt! Tar det emot "botten" på slidan, alltså livmodermunnen, så gör det ont/känns obehagligt! Och en slida är i medeltal en 8-10 cm i normalt tillstånd och högst 15 cm djup i medeltal vid upphetsat tillstånd. Visst varierar tjejers djup också, de ser ju inte heller alla likadana ut, så en "grund" tjej och en kort kille kan bli en perfect match ;) Fast tjejer går ju inte heller omkring och klagar på hur grunda de är. De tror dessvärre ofta att det är något fel på dem och har komplex för att de är "trånga" eller något :(
3) Det är inte hur lång snopp en kille har som spelar roll, utan vad han kan göra med den. Eller egentligen inte ens med den, utan allt allt allt det andra som kan hända i ett intimt förhållande. Det spelar nog mycket större roll hur han kramar och smeker, pussar och njuter av beröringen, hur han får henne att känna sig åtråvärd och uppskattad, som en sexig prinsessa tex. Sex är och ska vara så ofantligt mycket mer än bara snoppen-i-slidan-in-ut-in-ut. Så det kan vemsomhelst bli bra på, till och med proffs på och en tjej kan bli tillfredsställd och känna sig sexig och älskad utan att han ens kommer in i henne med snoppen!
Hur man tar sig från att vara fokuserad på sitt "fel", sitt komplex, till att vara bekväm med sig själv och våga ha det intimt med en annan människa, det är kanske sist och slutligen på samma sätt som med alla sorters komplex, fel och brister. Och vet du det har vi bra sidor om här på Decibel! Läs igenom allt vi har under Hur man blir av med komplex och "översätt" exemplen till kort snopp. Och sedan läser du dem igen och igen och igen och övar övar övar på att tänka i de nya banorna. För nu har du ju hackat och tjatat på dig själv i många år med ditt komplex, riktigt hjärntvättat dig själv med det, så det går kanske inte över en natt att bli av med komplexet genom nya tankemönster. Så var envis, för det är du själv som gagnas av bättre självkänsla när det gäller ditt sexliv både nu och i framtiden. Hon med stort H kommer att tycka om dig oavsett hur du ser ut mellan benen, för henne är det viktigare vad du har mellan öronen och i hjärtat!
Hoppas det här var lite hjälp på vägen. Om du inte slipper framåt i tankemönstren med det här, så sök upp en sexualrådgivare. Och gissar du att du ännu inte växt helt klart, så boka tid hos en läkare för att kolla dina hormonnivåer. Kanske går det att boosta dina könshormoner så att du växer en bit till? Utan att kolla kan du inte veta det.
Hälsar ungdomsinfomatören Liselott (mhja sexualrådgivaren Tessi)