penis
04.08.2014
när ja får eriktion så värker de i penisen den ligger ner bara o de gör ont i den.de är en förhårdnad uppe vid penis roten. är de nåt mann kan göra åt.. nicke

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2014
Hej,
Rent generellt kan man säga att penisen inte skall göra ont, och om man upplever smärta i den så skall man ta reda på vad smärtan beror på. Smärta i penisen kan bero på olika saker, ibland helt harmlösa saker och ibland p.g.a. någonting som måste åtgärdas. Ibland kan smärtan bero på "skavsår", t.ex. om man haft ett intensivt samlag eller onanerat mycket. Man kan då uppleva rodnad och sveda, men det är ofarligt och går oftast över av sig själv.
Nu vet jag ju inte alls om dethär är ett nytt besvär eller någonting du lidit av en längre tid? Men i ditt fall låter det som om det kunde vara fråga om ett inflammerat lymfkärl eller blodkärl i penisen. Inflammationen kan då kännas som en liten knuta. Dessa inflammationer är ofarliga, men det är ändå viktigt att du blir undersökt av en läkare för att få veta säkert att det är orsaken.
Boka tid till en läkare på din hälsovårdscentral som kan undersöka dig och ta reda på vad smärtan beror på. Det kan kännas jobbigt att boka läkartid för en så känslig sak men läkarna är vana vid att undersöka även dessa besvär och kommer inte att tycka att det är konstigt eller genant. Det är trots allt bättre att gå och bli undersökt än att bara själv sitta och bekymra sig.
Hälsningar
Tessi