Penis
14.11.2013
Vad ska jag göra? Jag var sugen på sex men plötsligt knullade jag med min kompis (pojke) och nu skäms jag jättemycket! Pojken jag knullade med är känd i skolan och berättar åt alla att jag är bög! (Han säger inte att det var han jag hade sex med) Kalle Kalle

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
21.11.2013
Hej!
Det här var nog veckans knepigaste fråga - och det har kommit måååånga frågor de senaste dagarna (212 på 19 dagar är typ dubbelt mot vad vi brukar ha). Men vi ska försöka ge lite råd och tröst, även om det är svårt att reparera skadan, så att säga.
Det som har hänt har hänt (tänker nu främst på ryktet om dig) och det finns inte mycket man kan göra för att övertyga folk om motsatsen när man en gång fått "stämpeln". Redan även om det inte skulle ha varit sant så skulle det ha varit svårt att motbevisa, att få stopp på ryktena och rentvå dig igen, eftersom folk gärna tror på den här sortens skvaller och är snabba att stämpla folk som är det minsta annorlunda. Men nu är det dessutom sant att ni hade sex, så what can you do.
Nu förstod vi inte om killen du hade sex med är känd för att själv vara bög eller om han annars bara är känd (populär/ökänd), men oavsett hjälper det inte dig. Om det är så att killen som sprider ryktet själv är känd för att vara bög gör ju inte saken bättre, eftersom folk kan tro att han vet vad han talar om - även om det inte kommit ut att det är just honom du haft sex med. Kanske orsaken till att han berättar vitt och brett då är att helt enkelt få sällskap så att han inte är så ensam med bög-stämpeln. Ju fler av samma "sort" desto mer accepterad brukar ju den sorten bli. Att berätta för folk att det var honom du haft sex med skulle inte hjälpa det minsta, även om du säkert är lite sur på honom nu, utan skulle troligen göra allt värre eftersom du dels bekräftar ryktet och dels kopplas ihop med honom, som ju redan är erkänt bög. Om han INTE är ut ur skåpet som homosexuell, så är det mycket möjligt att han fösöker rikta strålkastaren på dig istället, så att folk INTE ska titta för noga på hans aktiviteter och sexuella dragning. För faktum är ju att han haft sex med en kille, den sanningen slipper ju inte heller han undan. Säkert har han också funderingar om vad och vem han är då, så kanske det här är ett sätt att "slå ifrån sig"? Svårt att vet vad han har för motiv.
Alltid när det gäller rykten, oavsett vad de handlar om, så kanske det som lönar sig mest är att ligga lågt och låtsas som det regnar. Se, både skvallerkärringar och folk i allmänhet är som vargar med blodvittring, ger du dem minsta lilla respons så hugger de. Ger du ingen respons, så är det ju inget kul att retas med dig eller skvallra om dig, så då hittar de så småningom något annat att prata om.
Plus att det här med sexuell läggning blir bara mer och mer något man ska acceptera och vara öppen mot, om man vill vara en modern människa som hänger med. Visst finns det en massa folk med fördomar och gammalmodiga åsikter även i ett österbottniskt högstadium/gymnasium, men att vara bög/lesbisk blir mer och mer okej och till och med så att vissa gärna vill ha en "bög-kompis". Det finns även de som försvarar de homosexuella/bisexuella osv, så det finns även de som hjälper dig att få stopp på ryktet genom att anse att homosexualitet inte är något ovanligt alls. Kanske har det också med sådant som ålder och ambitionsnivå att göra - aldrig att tex en bög i ett universitet skulle få utstå glåpord och rykten.
Men jo, vi förstår att du har det jobbigt nu, både med allas blickar på dig och eventuellt också med tankarna om vad du riktigt är själv. Men som sagt, det värsta kommer att gå över, snart är det inte lika mycket snack mera. Och kanske bestämmer du dig för vad du är (hetero-, homo-, bi- eller något annat) - fast det är ingen brådska med det och ingen har bestämt att man måste välja ett av alternativen. En händelse måste inte bestämma hur du ska känna för all framtid, så undvik att lägga en stämpel i din egen panna och tänka att du inte kan göra andra val i livet om det kanske känns så en vacker dag. Tids nog kanske du får mera på klart vilken typ av människor du dras till.
Det känns som att vi inte kunde hjälpa dig så mycket alls - och tyvärr kan vi inte magiskt lösa allas problem. Men håll ut, orka och tänk på att folk överlag nog brukar vara rätt schyssta, även när de dras med av skvaller.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena