Penis och vikt
23.01.2014
Hejsan! Jag är 13 årig kille och har en snase på 5 cm slak. Och runt 11 cm i erektion. Jag tycker det är jätte jobbigt te.x efter gympan när det ska duschas går har alla utom 1 mycket större än mig. Och jag har trång förhud men bara under stånd, men om jag drar riktigt hårt kan den gå bak men då slaknar jag halvt. Och jag har också 2 som finnar precis bredvid vrandra, på penis skaftet. (Har mycket hår). Jag tror att min lilla snase beror på att jag väger 90 kg och är ganska mullig (försöker träna och äta bättre) :) tack på förhand och hoppas ni kan sägs vad som händer. Linus

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
28.01.2014
Hej Linus!
Vi tar dina frågor i tur och ordning: Vi förstår att det är jobbigt att känna att man är på mindre sidan när det gäller snoppstorleken - snoppstorleken har killar nog haft komplex för och jämfört sig med i årtusenden. Men vet du, du är ju väldigt ung ännu och har garanterat INTE gått igenom hela puberteten ännu. Och snoppen växer nog för de flesta under flera år under puberteten, ja till och med ända upp i 20-årsåldern för vissa. Så sannolikheten är jättestor att du inte alls växt färdigt ännu. Att skaffa dig komplex för läget just nu är inte alls smart, för det är alltså troligt att du inte ser ut så där längre om 3 år. För att "bota" eller mota eventuella komplex, kolla vad vi skrivit om dem på våra infosidor här.
Dessutom vill vi påminna om att det faktiskt är så att när man ser snoppar från sidan, vilket du gör i omklädningsrummet, så ser de längre ut än när man ser en snopp rakt uppifrån! Det kanske också delvis är synvilla att "alla andra" verkar ha längre snopp än du.
Sedan angående den trånga förhuden. Det är inte meningen att det ska göra ont när man drar ner den, oavsett om man har stånd eller inte, och inte är det heller meningen att man ska slakna av det. Du kan följa med lite i snoppens utveckling ännu, men blir inte förhuden lösare med lite försiktig tänjning och med tiden, så ska du gå och få den "snittad". Det görs på några minuter hos vilken allmänläkare som helst under lokalbedövning - de skär bara ett hack i förhuden eller tar bort en liten bit så att öppningen blir bredare när det läker. No biggie och många killar hamnar att göra det här, för trång förhud är inget ovanligt. Läs mer om det här och om snoppar överlag på våra infosidor om det.
Och det är säkert finnar du har på skaftet, de kommer och går för de flesta under puberteten men också senare i livet. Egentligen är det inte finnar, utan stockade och inflammerade talgkörtlar, men de beter sig som finnar och beror oftast på samma hormoner som ger finnar i ansiktet. Låt dem vara bara, de brukar försvinna av sig själv på ett par veckor. Eftersom snoppen och pungen inte har något underhudsfett, så syns överlag talgkörtlarna mycket bättre som små knottror, men man ska alltså inte "pina" dem eller något.
Och slutligen, ja, har man mycket fett på nedre delen av magen, så "döljer" det ofta en del av snoppens längd. Det ser ut som att den är kortare, för den börjar ju ändå ända in vid blygdbenet. Går man ner i vikt kan det ju faktiskt se ut som att snoppen växer. Även pubeshåret (könshåret) kan ju dölja en del av längden, så vill man kan man kanske trimma det lite med en sax. Men låt håret på pungen vara, för det är en viktig del av din "luftkonditionering". Textiklarna behöver hållas en grad kallare än resten av kroppen för att spermieproduktionen ska må bra, så håret där hjälper till att hålla det svalt.
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena