Penis svullen
26.12.2023
Hej.
Värkar som att jag har en röd svullnad under förhuden själva svullnaden gör inte ont.
Också urinrörs öpppningen värkar lite röd och har någon slags stickande smärta i hela penisen som värkar ganska random. Har haft så i någon dag a

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.12.2023
Hej,
Det är inte helt ovanligt att ollonet eller förhuden kan svullna eller bli rött eller irriterat till följd av t.ex. mycket onani, sex eller att man slarvat med sin personliga hygien. Det du skall göra nu är att se till att tvätta dig ordentligt och rengöra under förhuden varje dag med ljummet vatten. Vid behov kan du smörja med t.ex. Bepanthen salva som du kan köpa på apoteket.
Svullnanden borde då lägga sig på ett par dagar. Men OM det inte skulle göra det eller om smärtan blir värre så skall du kontakta hvc. Om det finns någon risk att det kan röra sig om en sexuellt överförbar sjukdom så skall du också kontakta hvc för att bli testad.
Smärta i penisen skall alltid tas på allvar, men det innebär inte att det alltid skulle vara allvarligt.
Kram,
Tessi