Penisstorlek
08.09.2023
Hej, jag har fyllt 14 år i sommar, jag har haft lite hår på penisen sen när jag gick i 5:an. Men det växer nästan inget alls längre, penisen har inte växt ennu heller, samma storlek som förr men jag kan komma. Vad beror detta på? (Har varit ganska tidigt i puberteten)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2023
Hej,
Det är helt normalt att du inte ännu är färdigutvecklad som 14-åring. Mycket få killar i din ålder har utvecklats klart, och anledningen till att det inte finns några siffror på vad som är "normal" penisstorlek då man är i tonåren är just det att puberteten kan se väldigt olika ut för olika personer.
Du skriver att du kan få utlösning, så i sig är det ett tecken på att du håller på att utvecklas. Det enda du kan göra nu är att försöka ta hand om dig själv genom att äta, sova och röra på dig lagom mycket så kommer naturen att sköta resten.
Du skall också komma ihåg att inte jämföra din egen penis med sådant som du t.ex. har sett i porrfilmer. Medelstorleken för penisen för en vuxen finländsk man är ca 14 cm, så allting som är 5 cm större eller mindre än det anses helt normalt.
Försök att ha tålamod.
Kram,
Tessi