Porr
30.08.2015
Är det fel att titta på porr?fast man e under 18 eller finns de nån gräns ? Ja bara blir kåt av att se på nakna tjejer å brösten snippan de e så sexigt liksom bara? ZJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2015
Hej.
I Finland finns ingen ålsersgräns för att titta på porr, men t.ex. olika butiker eller nätsidor kan ha olika åldersgränser för att man skall få handla eller titta där. T.ex. kan man på olika sidor behöva klicka att man har fyllt 18 för att komma in på sidan. Men det är sidornas egna regler och har alltså ingenting med finska lagstiftning att göra. (Däremot får du inte medverka i en porrfilm om du är under 18)
Sen kan man ju diskutera hur bra det är i största allmänhet att titta på porr. Min åsikt är att det handlar ganska långt om vad det är du tittar på. Det finns bra porr och dålig porr och det kan ha både positiva och negativa sidor. Porr finns ju till för att det skall vara upphetsande och njutningsfullt att titta på, och det finns inte nödvändigtvis något fel i det. I hundratals år har människor tittat på bilder av då andra har sex så det är knappast någonting nytt. Men ett problem blir det om man tittar på porr och tror att det man ser är påriktigt och att det är så sexlivet skall se ut. Sex är helt enkelt inte likadant i verkligheten som det är i filmerna. Det är väldigt sällan som människor ser ut som på film (alltid unga och vackra med perfekta bröst och stora penisar), och sakerna de gör i filmerna är inte heller nödvändigtvis sånt som man vill göra i verkligheten.  Så man kan kanske säga såhär att porr kan vara helt ok men man måste alltid komma ihåg att det inte är verkligt - personerna är skådespelare som visar upp en påhittad saga. Men så länge du förstår - och kommer ihåg det, så är det helt ok att titta på nån gång, kanske för att ge lite extra skjuts åt de egna fantasierna.
Sköt om dig!
Tessi