porr
27.10.2013
ända sedan jag var 6-7 år har jag tittat på porr dagligen men nu har den tagit mitt liv nästan ser jag inte på porr åtminstone 5 gånger per dag blir jag galen! vad ska jag göra vill få bort porren från mitt liv!

Ungdomsinformatören André svarar
30.10.2013
Hej!
För det första är porr ingenting som är skapat för barn. Därför är det synd att du har kommit i kontakt med den i så tidig ålder. Ditt nuvarande begär borde man dock ta tag i. Att vara beroende av pornografi påminner om vilket beroende som helst. Rökaren behöver sina cigaretter, du behöver pornografin. Man kan nog bli fri från det, men det kräver förstås en del uppoffringar. För det första kan du ju prova slänga alla tidningar och radera alla porrfilmer från datorn. Det är ett första steg. Problemet är att pornografi är oerhört lättillgängligt via internet idag. Försök stoppa dig själv på största allvar. Säg åt dig att du inte får.
Är du dig själv övermäktig tycker jag du ska prata med någon för att få hjälp med det här. Det är inget att skämmas över. Gå till din skolhälsovårdare. Hon kan säkert ge dig vägledning i ärendet. Känns det pinsamt? Maila henne! Hon förstår säkert din situation. Ett annat mera anonymt sätt är att kontakta RFSU. De kan säkert hjälpa dig eftersom de sysslar med sexfrågor i huvudsak. http://www.rfsu.se/sv-FI/Finlandssvenska/Kontakta-oss/
Varför ska du då bli kvitt dit beroende? Porrberoende är något som blir allt vanligare och många förstår inte konsekvenserna av det. Många killar blir impotenta, de kan alltså inte få stånd för att de har kollat för mycket på porr. I praktiken innebär det att du kanske inte får stånd då du ska ha sex på riktigt med en tjej. I det långa loppet tror jag att du föredrar att en verklig person istället för en film kan skänka dig njutning.
Det är en bra början att kontakta oss gällande ditt beroende. Nu måste du våga ta nästa steg. Det är att verkligen vara beredd på att dumpa porren. Kontakta därför hälsovårdaren eller rfsu.
Lycka till!
Ungdomsinformatören André