Prickar
20.09.2015
Hej, jag hade sex med min tjej för ca 5 timmar sen och nu när jag lade mig i badet så såg jag att jag har små röda prickar på ollonet. Har haft sex med henne innan men då har det inte kommit några prickar. Va kan de va? Är det farligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2015
Hej.
Det är förstås svårt för mig att med säkerhet svara på din fråga, eftersom det finns olika sorters prickar och de kan bero på olika saker, men om det var så pass kort tid sedan ni hade sex så tror jag nästan att prickarna beror på att huden på ollonet blivit lite irriterad. Antingen har friktionen under själva sexet gjort att små blodkärl har brustit, eller så kan det bero på att hon t.ex. har rakat underlivet och du nu har "stuckit dig" på henne?
Det kan givetvis också vara en allergisk reaktion på kondomen eller glidmedlet? Men jag vet ju inte vilket skydd ni gar använt.
Friktionen på könsdelarna är trots allt ganska stor under ett samlag, så egentligen är det inte så konstigt om man ibland får lite "skavsår". Jag tycker att du skall följa med och se om prickarna försvinner av sig själv, vilket jag tror att de kommer att göra.
Försök att hålla huden på ollonet ren och torr så tror jag att irritationen snart försvinner. Men om symtomen blir värre eller om du får ont så kan du tala med en sköterska på en ungdomsmottagning eller vårdcentral.
Kram.
Tessi