Prickar på ollonet efter sex
15.07.2014
Hej
För någon vecka sen hade jag sex med min flickvän några timmar efter sexet kollade jag på snoppen och såg att det var röda prickar på området av ollonet som förhuden täcker. Även på insidan av förhuden har jag röda områden? Är det ofarligt eller borde jag kolla up detta?

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej!
Hade ni oskyddat sex eller använde ni kondom? Kliar prickarna, svider de, tar de ont? Om ni inte använde kondom och prickarna inte gått bort/de har blivit värre, kan det hända att du fått någon smitta som nog skall kollas upp. Men de allra flesta könssjukdomarna visar sig inte så tidigt som några timmar efter sexet, oftast brukar det ta några dagar innan de "bryter ut".
Om du är säker att varken du eller din tjej haft någon smitta, kan det också vara frågan om tex att huden på snoppen överansträngts när ni hade sex (tex av att hon inte var tillräckligt våt så det blev mycket friktion). Eller så har du tvättat och gnuggat för hårt om du duschat efteråt. Det är vanligt att man får röda prickar på ollonet om man duschat för mycket/för ofta/med tvål. Speciellt om förhuden känns torr och irriterad kan det vara att du duschat för ivrigt. Vill du, så kan du prova på att smörja lite med en oparfymerad bassalva från apoteket, typ Aqualan. Men smörj inte längre än tills huden där är normal igen.
Prova på det här först, men blir prickarna värre eller aldrig vill gå bort, så ska du nog gå och visa upp för en läkare eller ta tester för olika könssjukdomar för säkerhetsskull.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar)