Prickar runt ollonet
14.07.2014
Jag är en kille på 15 år, jag har gjort research på de små vita prickarna, som kallas PPP på engelska, MEN finns det något sätt att få bort dom utan att använda sig av en laser behandling?

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej!
Nej, det är nog laser- eller frysbehandling som gäller om man vill bli av med penila papler som de heter på svenska. Det finns inga "självhjälpsknep" som man kan testa som skulle ta bort prickarna. Man skall absolut inte peta och klämma på dem, det kan bara orsaka inflammationer och besvär. Penila papler är mycket vanliga hos killar och inget man behöver ta bort, eftersom de är helt ofarliga. Penila paplerna brukar inte försvinna av sig själva men de kan synas mindre med tiden.
Eftersom penila papler är helt ofarliga och bara behandlas av estetiska skäl (som har med utseendet att göra), så tas det inte bort inom den offentliga sjukvården. Vill man ändå få dem borttagna så måste man kontakta en privat läkare och själv betala för behandlingen, vilket kan bli dyrt. Det kan också hända att penila paplerna återkommer trots behandlingen.
Så du behöver inte oroa dig eller skämmas för prickarna, de är helt normala och de flesta männen har sådana!
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar om penila papler)