problem
18.11.2013
Hej jag är en 13 årig kille med några problem. nestan alla i min klass är typ före i puberteten :( men nu till problemen: jag har en sned snopp och jag är lite orolig, finns det något jag kan göra?? och ett annat är att jag har några konstiga hudfärgade små prickar nere på högra sidan av penisen (i basen av den). Jag funderar om det är något fel? och ett lila ollon?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
26.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar men det är rusning med frågorna här, hela 274 på lite över tre veckor! Men nu ska vi sätta igång med din fråga.
Vi vet att det kan kännas som en lång väntan på att puberteten ska komma igång, speciellt om dina klasskompisar redan är längre hunna i utvecklingen. De flesta killarna brukar komma i puberteten vid 12-13-års åldern, men det är helt vanligt att det händer tidigare eller senare. Utvecklingen är individuell, men det är till en del ärftligt, så en liten aning kan du få om du frågar pappa när hans pubertet började. Det finns tyvärr inga sätt att skynda på utvecklingen, allt händer precis då när det är tänkt att det ska hända för dig. Försök alltså bara att vara tålmodig.
Att ha en sned snopp är mycket vanligt, inget att oroa sig över. Killarnas snoppar är lika olika som människorna i ansiktet - andra kan ha långa och smala, andra korta och sneda och resten mellanlånga och grova - och allt är okej! Det finns inget du kan göra, och inget du ens borde göra - det är helt normalt!
Hudfärgade prickarna är helt vanliga talgkörtlar som alla killar och också tjejer har i underlivet. De är helt vanliga och ofarliga, alla har lite knottror på pungen och snoppen. Knottrorna kan också vara hårsäckar och svettkörtlar som syns tydligare just på snoppen, eftersom det inte finns något underhudsfett där (som på andra delar av kroppen).
Det är helt normalt att ollonet är lila, den brukar ha en lite mörkare färg än resten av kroppen, precis som i munnen och vid ändtarmsöppningen, eftersom den är täckt av en slemhinna. Allt från rosa till mörklila i färgen är okej, bara du inte har obehag eller trång förhud så är det ingen fara - allt är som det ska!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar om snoppar och pubertet)