problem
21.11.2013
Hej jag är en 13 årig kille med några problem. nestan alla i min klass är typ före i puberteten :( men nu till problemen: jag har en sned snopp och jag är lite orolig, finns det något jag kan göra?? och ett annat är att jag har några konstiga hudfärgade små prickar nere på högra sidan av penisen (i basen av den). Jag funderar om det är något fel? och ett lila ollon? orolig?!!?!!?!?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till vår splitternya expert Teresa, som är både sexualrdågivare och skolhälsovårdare, så hon svarar på din fråga så fort hon bara hinner!
Hälsar ungdomsiformatören Liselott
Hej Orolig!
Som du säkert redan har hört är puberteten olika för alla, vissa kommer in i den tidigt och andra först senare. Som 13-åring har du ännu flera år av pubertetsutveckling kvar, och därför behöver du inte oroa dig - det kommer!
Alla penisar ser olika ut, och det är vanligt att den pekar åt något håll, speciellt då man har stånd. Det är sällan någonting behöver göras åt den saken och den fungerar precis lika bra ändå.
De hudfärgade små prickarna vid penisroten är talgkörtlar, de är alldeles normala och alla har dem, men på vissa är de mer synliga än på andra.
Eftersom huden på ollonet är anorlunda än på andra delar av penisen är det vanligt att ollonet har en annan färg. Under puberteten brukar penisens färg bli mörkare, och det är alldeles normalt. Så länge inte ollonet kliar, svider eller gör ont behöver du inte fundera mer på den saken!
H.Tessi