Problem med förhud
12.02.2024
Hej! Hur kan jag fråga om jag har problem med min förhud?IT känns trångt när jag är upphetsad och det har varit så i några år. Jag har en hälsokontroll på gång och jag känner mig generad Ulle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.02.2024
Hej,
Jättebra att du skrev hit då det är någonting du känner dig osäker över. Jag skall börja med att konstatera att du är långt ifrån ensam om detta problem, och att det är någonting som går att åtgärda.
Som jag förstår det på basen av det du skriver så har du under några år upplevt att din förhud känns för trång då du har stånd. Man brukar tala om att förhuden är för trång då det inte går att dra tillbaka den bakom ollonet, eller om det gör ont att dra den tillbaka. Men det är i allmänhet inte skolhälsovårdaren som tar ställning till huruvida den är för trång eller inte utan du meddelar skolhälsovårdaren att du upplever att förhuden är för trång och då bokar hen en tid till skolläkaren eller till en läkare vid hvc som kan undersöka dig och avgöra vad som behöver/kan göras. Ibland kan det räcka med att de skriver ut en kortison-salva och ger anvisningar, men ibland krävs det att man gör ett ingrepp för att ta bort den del av förhuden som är för trång. Det låter brutalt med "ingrepp", men det brukar inte vara så dramatiskt och resultatet brukar bli mycket bra. Huvudsaken är hur som helst att du inte skall uppleva smärta t.ex. då du drar förhuden bakåt eller då du har sex.
Du skriver att du har en hälsokontroll på gång och då är det ett perfekt tillfälle att ta upp saken. Kom ihåg att hälsokontrollen är någonting som görs för din skull, just därför att man skall hitta eventuella problem och kunna ge rätt hjälp. Om din hälsovårdare är yrkesskicklig så kommer hen inte alls att bli generad över denna sak utan hantera det som ett proffs och helt enkelt boka en tid till läkaren. Läkare undersöker intima kroppsdelar alla dagar, så för dem är en förhud inte konstigare än en armhåla eller ett öra eller vilken annan kroppsdel som helst.
Så det du behöver göra nu är bara att våga säga det åt skolhälsovårdaren. I optimala fall får du på förhand fylla i ett formulär om din hälsa här du kan skriva om ditt problem, men annars gäller det nog bara att helt modigt ta upp det. Lycka till!
Kram,
Tessi