problem med ollon och förhud
03.11.2014
Hej jag är en pojke på 16 år och har just börjat ha sex med min flickvän, men jag har för trång förhud och det är obekvämt att ha den bakom ollonet. Jag har provat att ha förhuden frammåt men det funkade inte så bra. Jag har även mycket kännsligt ollon, men inte på ett bra vis. Det tar sjukt att röra vid det och det känns obäkvämt att ha sex. Även "kanten" är sjuk då man rör vid den och har en lila aktig färg. Tack för svaret redan på förhand. TB

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2014
Hej,
Eventuellt är det så att ditt ollon är väldigt känsligt just därför att förhuden har varit så trång. Förhuden har så att säga skyddat ollonet nästan för bra, vilket nu har lett till att huden på ollonet är så känslig att det känns nästan obehagligt att röra vid ollonet.
Om förhuden är så spänd att du inte kan dra den helt bakåt, eller det gör ont att göra det så tycker jag att du skall tala med en läkare som kan ta ställning till om man borde göra någonting åt saken. I vissa fall kan man (under bedövning) göra ett litet snitt i förhuden som gör att den inte är så spänd. Huden läker på ca. 2 veckor och efter det brukar problemet vara löst. I andra fall "räcker det" med att man med hjälp av t.ex. glidmedel eller matolja smörjer förhuden/ollonet och försöker töja ut den. Jag tror att även problemet med ditt väldigt känsliga ollon skulle kunna lösas genom att din förhud skulle bli "lösare", eftersom ollonet då inte skulle vara riktigt lika skyddat och antagligen vänja sig vid beröring med tiden.
Jag tycker inte att du skall tvinga dig själv till att ha sex ifall det gör ont att göra det - det leder sällan till någonting bra. Du kan ju försöka att på egen hand (eller med din flickvän) onanera med hjälp av mycket glidmedel för att se om det känns mindre obehagligt då. Men det viktigaste tycker jag skulle vara att du talade med en läkare. Jag vet att det är känsligt att gå och tala med någon helt obekant om en så privat sak, men sist och slutligen är det bara frågan om ett problem som man vill hitta en lösning på - och då måste man tala med en sakkunnig person. Läkaren har nog stött på liknande frågor förut och tycker knappast att det är vare sig pinsamt eller konstigt. Så ta mod till dig och boka tid!
Vänliga hälsningar
Tessi