rädd att det kmr ta sjukt
05.04.2015
Hej, jag är väldigt rädd att pojken kmr ha en stor kuk då jag ska ha sex i framtiden. Jag får inte in två fingrar utan att det ska börja ta sjukt. Hur ska jag då klara en ca. 17 cm lång kuk som är tjock? Jag e faktiskt rädd... det kmr ta sjukt och han kmr nt kunna komma in ordentligt. . :( ihi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.04.2015
Hej ihi!
Vännen ingen fara, det kommer troligen inte alls att vara lika mycket problem som det verkar just nu. Jag ska förklara närmare. Om vi ser till fakta först, så är medellängden på en snopp 13,1 cm (i upphetsat tillstånd)! Medelgrovleken är 11,7 cm. Det betyder att väldigt få killar har 17 cm, och ännu färre har över det. Men har man sett på porr, så inbillar man ju sig lätt att hela bunten har bautastenar till snoppar, för där är det typ ett krav att man ska ha minst 19 cm för att ens få vara med. Gissa om det finns många killar ute i världen som har komplex för sina normallängdssnoppar bara för att de jämför sig med de manliga porrskådespelarna.... (På samma sätt finns det en massa krav på hur tjejerna ser ut inom porren, så mycket så att många där har tex opererat blygdläpparna, så nu finns det också en massa olyckliga helt normala tjejer ute i världen som tror att de är onormala för att de inte ser ut som en porrstjärna mellan benen...)
Jämför det här då med att medeldjupet på en slida i upphetsat tillstånd enligt statistiska uppgifter är ungefär 15 cm, och att en slida kan töja så att ett babyhuvud med i medeltal 35 cm i omkrets slipper igenom - så kan man ju gissa att de flesta samlag funkar hur bra som helst. Hemligheten heter för de allra, allra flesta UPPHETSNING! När man är tillräckligt kåt, så blir slidan djupare, väggarna svullnar och blir mer töjbara och så producerar slidan eget glidmedel. Slidan kan också krama åt tack vare bäckenbottenmusklerna så att även en liten snopp kan kännas skön - fast egentligen är det bara de 2-3 första centimetrarna in från öppningen som man har mycket känsel i. Om du använt kondom så vet du ju att du kan ha in den utan att känna av den det allra minsta när är tillräckligt långt in.
Är man nervös, känner sig osäker, otrygg och okunnig, obekväm eller pinsam, så har kroppen en tendens att omedvetet spänna bäckenbottenmusklerna så att man blir trång, och eftersom man inte kan vara speciellt kåt när man är för nervös och osäker, så förblir man torr i slidan - och då kan såväl fingrar som snoppar som tamponger göra ont. Oftast ligger alltså lösningen mellan öronen: kan man slappna av, njuta, känna sig trygg och uppskattad osv, så brukar sex sällan vara ett smärtsamt problem. En liten procent av den kvinnliga befolkningen kan ha vestibulit (överkänslig slidmynning eller blygdläppar) eller vaginism (så rädd att föra in något i slidan att man spänner sig så hårt att inget slipper in i slidan utan smärta) - men varför skulle just du ha just de problemen? sannolikheten är då mycket, mycket större att du helt enkelt är nervös och därför spänner dig.
En ytterligare orsak till att det kan göra ont att föra in något i slidan är slidkransen. Förr talade man om mödomshinna som om det vore en hinna som täcker hela ingången, men det handlar alltså om ett ringformat slemhinneveck ett par cm in i slidan. Genom hålet i det rinner mensblodet ut. Det finns inte två slidkransar i världen som ser likadana ut och en del märker inte ett dugg av den när de har sex första gången. Mindre än hälften känner av den lite, antingen första gången de använder tampong, onanerar eller har vaginalt samlag. Det syns dock inte på den huruvida man haft sex eller inte, och den försvinner egentligen inte förrän man fött barn vaginalt. Men är man tillräckligt kåt, så blir den lika mjuk, töjbar och glatt som resten av slidan, så oftast glider saker förbi den helt utan problem.
Lösningen på ditt "problem" är alltså högst troligen tillräcklig sexuell upphetsning. Så varför inte öva lite på egen hand, både på att lära känna hur din kropp funkar och för att bli trygg och bekväm med dig själv. Och för att njuta! Tex orgasmen är en reflex, men en som man måste LÄRA sig hur man får. Hela sexlivet är en enda lång inlärningsprocess, ingen föds som expert på det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/new-study-probes-average-penis-size