retad
20.10.2014
Hej, jag blir retad för att ha liten penis när vi duchar efter gympan och de har börjat lite efteråt med. alltså på raster och så fast bara ibland. dom andra i klassen har mycket större än mig o jag har typ 3 cm utan stånd fast jag är färdigutväklad. när jag sa till min lärare så fick jag istället frågan hur liten den va och om den inte blev större vid stånd o så. jag skulle inte bry mig... vem kan jag prata med o vad ska jag göra..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.10.2014
Hej!
Äsch, ja, vi kan förstå att det svider i självförtroendet att få kommentarer om storleken :(. Men vi vet också att det vore bra att gå och diskutera det här med en läkare. Se, det kan finnas saker att göra åt det här, eftersom du kanske ändå inte är helt färdigväxt än (om man ser till din ålder). Killars snoppar kan växa ända upp i 20-årsåldern för vissa, men det kan ju hända att det nu medan du ännu växer går att påverka något ännu tex mhja könshormoner. Så gå och kolla ifall din skolhälsovårdare kan få en remiss åt dig tex till urologiska vid Centralsjukhuset. Bättre att du ser vad som kan göras åt det här nu än att vänta och hoppas att allt bara ska fixa sig av sig själv.
Var inte rädd för att berätta, och du behöver knappast ens visa snoppen, för vi VET att du inte är den första pojke som skolhälsovårdaren träffar angående samma bekymmer! Vi lovar! Hen kommer inte att tycka att det är det minsta märkvärdigt eller pinsamt!
Med skolhälsovårdaren kan du också fundera på vad som kan göras åt kommentarerna - ifall du alltså inte tyckte att du fick hjälp av din lärare. Alla skolor har antimobbningsprogram och elevvårdsgrupper som ska kunna hantera även den här typen av nedlåtande kommentarer - det är lika lite okej att reta någon för snoppstorleken som för hudfärgen. Kanske man kunde ta in Sexsnackare (Folkhälsan) till skolan och be dem ta upp det här med olika form, färg, storlekar osv i sexualundervisningen - det finns 100% garanterat fler än du som skulle behöva veta att det inte är något konstigt eller fel med att ha liten snopp, olika stora bröst, större inre blygdläppar än yttre och en massa annat som vi vet att Sexsnackarna kan ta upp.
Det här går att fixa, det här ska inte behöva bli ett problem som tynger ditt självförtroende för resten av livet! Men för att bli av med problemet så måste du själv berätta för rätt personer om det. Vi är ledsna att din lärare inte tog ditt problem på rätt sätt - kanske alla ändå inte alltid är så förberedda eller kunniga för alla typer av problem - men vi vet att det finns andra som tar det här seriöst och som verkligen kan göra något för att underlätta ditt liv!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna