röd prick på ollonet
20.05.2014
Hej!
Jag har fått något som ser ut som en liten finne på ollonet på vårdcentralen sa de att det bara var ett blodkärl som svullnat eller något. Nu är det så att jag pillade hål på den för några dagar sedan och nu har det blivit en liten bula som är mörkare än övriga huden, kommer detta att försvinna eller det blir kvar som ett ärr? Det är väldigt irriterande och inte speciellt kul alls.
orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.06.2014
Hej!
Är bulan fortfarande där? Om den är det, så ska du nog uppsöka läkare igen. Eftersom du pillade hål på den är det lätt hänt att det kommit bakterier in där och infekterats och då kan det behövas medicin för att få infektionen under kontroll. Det kan mycket väl ha varit ett blodkärl som spruckit lite, eller så har en talgkörtel (talgen smörjer huden) infekterats och täppts till, ungefär som en finne. Det är vanligt att man får sådan på snoppen och pungen, speciellt i tonåren (och tjejerna kan också få sådana i underlivet) och vanligtvis försvinner de nog av sig själv på en vecka eller så.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott