Runka
04.10.2023
Hej bengt göran heter jag jag tänkte om det är normalt att man runkar med en kompis eller till och med smeker hans snopp eller suger av den

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2023
Hej,
Bra att du testade att skicka in en fråga så vet du hur vår frågetjänst fungerar.
Det är inget fel i att man utforskar sin sexualitet tillsammans med en vän, huvudsaken är att alla inblandade är med på det som händer. Precis som med allt annat då det kommer till fysisk närhet eller sex så är samtycke viktigt, d.v.s. att man kan vara öppen med varandra om vad man vill och vad man inte vill göra.
Det är svårt att säga exakt hur "vanligt" det är att man har den typen av förhållande till en vän för jag tror att mörkertalet är väldigt stort, men det är inte onormalt på något sätt. Så så länge ni båda tycker att det är positivt så är det bara att fortsätta.
Hälsningar
Tessi