Runka
30.03.2015
Hej! Jag runkade första gången förra veckan å då kom de lite sperm på ollonet men sen dan efter och några dagar senare men då kom de inget å inte igår heller så finns det något lättare sätt att få ut det? Jadetvarvälljag

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.03.2015
Hej!
Jag har just pluggat på det här med pojkars sexuella utveckling till en sexologi-kurs på Åbo Akademi :) Så här säger boken:
Att de första utlösningarna man får i början av puberteten är lite sparsamma eller att man inte får utlösning varje gång man runkar är fullkomligt normalt. Kroppen är ingen maskin som börjar funka direkt man trycker på on-knappen, utan den kommer ofta igång lite osäkert och ryckigt. Allt kanske inte har synkroniserat sig och blivit vant och bekvämt än och även för pojkar är det mycket hormoner, körtlar osv som ska sätta igång. Men det kommer nog, bara du har tålamod.
Det är ingen fara ifall du inte får utlösning så att det kommer sperma varje gång än, fortsätt du bara att pröva dig fram och upptäcka din kropp. Du kan inte skada något genom att runka, men gör bara det som känns skönt för just dig. Alla är vi lite olika, vi människor, och därför tycker olika killar att olika runk-tekniker är olika sköna - det kan också kännas olika från gång till gång. Det finns dock inget rätt eller fel. Stressa inte med runkandet och förvänta dig inget, utan bara smek och lek när du känner för det, så upptäcker du nog snart vad som känns bra för just dig.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott