Runkar snoppen
11.10.2023
Hej! Jag runkar typ 3 gånger i veckan. Det är väldigt skönt. Jag drar upp och ner min förhud då jag runkar. Men ibland kan det vara lite hårt att runka så hur ska man göra så det glider änklare utan glidmedel? Från en 12 årig pojke!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2023
Hej,
Så bra att du har hittat ett sätt att hitta njutning och lära känna din kropp. Att runka har egentligen inga negativa effekter alls, men precis som du skriver så kan det leda till obehag om det är för torrt. Jag rekommenderar därför att du ser dig omkring hemma för att hitta någonting du kunde använda som glidmedel. T.ex. en parfymfri hudlotion, parfymfri babyolja eller i "nödfall" matolja. Det du skall komma ihåg är att dessa inte får användas sedan då det blir aktuellt att ha sex med en partner ifall ni använder kondom, eftersom olja skadar kondomen. Men som kille (vars underliv inte är liks känsligt som tjejers) så kan man rätt säkert använda sådant man hittar hemma, så länge man inte har några allergier mot dem.
Kram,
Tessi