seen...
21.11.2013
Hej :D (är 15 4månader till 16) Fundera att jag tycker jag är väldigt sen in i puberteten då jag har som inga större tecken på att jag har kommit in i den och min snopp är ännu som då jag var 11 och bara det manliga utsendet... vem som helst kan se på min att jag int har kommit någonstans o härom dag sa frågade också hur jag kan ha en ljusare röst än henne och är pojke... finns det inga saker att göra!? Fastän de är hu enkal som helst bara för att få igång hormonerna... tack på förhand! :D ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.11.2013
Hej.
Din fråga är inte helt enkel att besvara, eftersom jag inte vet hur du ser ut, t.ex. hur lång du är och vad du väger o.s.v. För pojkar brukar pubeten börja i 11-16årsåldern, så det är möjligt att du helt enkelt är senare i starten än dina jämnåriga. Ofta följer den egna pubetetsutvecklingen i samma spår som föräldrarnas, om pappa var sent utvecklad så är ofta sonen det också.
Det första som händer hos pojkar då de kommer i puberteten är att pungen börjar växa. Ungerfär ½-1 år efter det brukar penisen börja växa, och man får könsbehåring. Tiden för när man kommer i målbrottet varierar, och ibland kan det komma ganska sent. För vissa börjar målbrottet först då allt annat i puberteten är färdigt.
Så om du har fått hår runt penisen och din pung har vuxit så är det nog bara att vänta. Om du däremot inte har märkt av dessa förändringar ännu så skulle jag råda dig att besöka din skolhälsovårdare eller läkare och tala med dem om saken. Det blir då deras uppgift att fundera på om det behöver undersökas närmare.
H. Tessi