Ser ut som finne på penisen/pungen
10.09.2014
Har fått en "finne" på min penis/pung fast är bara hud och vätska innanför. Sådan vätska som man har innanför blåsorna t.ex får på händerna. Den har jag haft ett bra tag och vill inte riktigt försvinna. Vet ni vad det kan vara? Tacksam för svar

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.09.2014
Hejsan!
Man kan få finnar på penisen och pungen. Det beror oftast på samma hormoner som orsakar finnar i t.ex. ansiktet och på ryggen. Kan också komma om hårsäckar infekteras då man rakar könshåren. Ungdomsinformatören Liselott har någon gång skrivit bra om talgkörtlar: de känns som små knottror över hela penisskaftet och pungen, eftersom man inte har något underhudsfett där, och har till uppgift att smörja huden. Men de kan alltså bli igentäppta, lite som pormaskar, och bli infekterade så att det blir var inuti dem. Men man ska bara låta dem vara, de brukar läka av sig själva på en vecka eller två. Om de blir så stora att det liksom bultar i dem eller det tar sjukt att sitta eller stå, så kan man lätta på trycket i dem genom att punktera dem med en kokad nål och tynga ut lite var med rena fingrar. Men då ska man vara supernoga med hygienen, så att det inte kommer ännu fler bobbor in i dem. Går de inte bort utan blir bara värre, så kanske man måste få antibiotika/penicillin för dem.
Det låter alltså som om det är en talgkörtel eller en hårsäck som inflammerats. Det är ungefär som en finne, det finns en infektion innanför huden så att det samlas var i den. Det är helt vanligt för både killar och tjejer att få finnar på könsorganen ibland.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny