sjuk testikel
31.08.2015
hej. jag har haft en sjuk testikel i lite över en vecka nu. den hänger ner längre än den andra och är lite större. vad kan felet vara ?? sjuk testikel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2015
Hej,
Det finns nog flera olika orsaker till varför din testiksel kav vara öm, men utan att rabbla upp vad dessa är så tycker jag att du skall boka en läkartid vid hvc och fara och visa upp den för en läkare. Det kan vara någonting alldeles harmlöst - men det kan också hända att det är någonting som kräver behandling för att bli bra, och därför tycker jag inte att man skall ta några chanser utan vara på den säkra sidan.
Det är bara att ringa till hvc på morgonen och boka en läkartid. Eftersom detta räknas som en "akut" sak så brukar de se till att man får tid samma dag. Jag vet att det kan kännas pinsamt att gå till läkaren för en sån sak men du kan vara alldeles säker på att läkaren har sett massor av testiklar förr och det är inte alls någonting konstigt med det. Det borde vara lika självklart att gå till läkaren och visa upp en sjuk testiksel som att gå och visa upp ett sjukt öra.
Så det är bara att du tar mod till dig och bokar en tid så behöver du inte fundera mer på det sen.
Kram
Tessi