Slog i pungen
20.12.2014
Hej, för snart två veckor sen snubblade jag in i en trubbig byrokant och slog i pungkulorna , inte så hårt men så att det kändes. Den värsta smärtan gick över samma dag. Men det kan kännas lite och göra lite ont, bara lite, när jag ligger eller sitter i vissa lägen. Är detta något jag behöver vara orolig för ? Eller något jag kan göra åt det? Åker hällst inte till någon läkare och kollar upp det, såklart. Orolig
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.12.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören  Sanna
Det verkar som att vi måste vänta på svaret, men jag skulle inte tro att det är något allvarligt som ska visas upp. Jag kan förstå att det skulle kännas pinsamt. Men man får komma ihåg att sjukvårdspersonal är vana vid allt och att de inte ser på samma sätt på människo kroppen. Mera svar är nog på kommande men du kan nog vara helt lugn. Skulle det skadat mera skulle det inte gått om så snabbt. Hälsar Sanna
Hej och tack för din fråga, där du skriver om hur du snubblade och slog i pungkulorna två veckor sedan.
Smärtan känns i testiklar eftersom de är känsliga. Som du skrev så går värsta smärtan över ganska snart. Det som du kan själv göra är att du inte andvänder för tajta kläder som klämmer dina testiklar. Tajta kläder kan orsaka smärta i testiklar.
Eftersom du har stött dig redan två veckor sedan och du känner ännu smärtor, skulle det vara klokt att kontakta din närmaste hälsocentralen. Du kan berätta vad som har hänt och beskriva smärtor som du ännu har. I hälsocentralen kan de avgöra om du borde besöka läkare. Det är viktigt att testiklarna skötts rätt och i tid.
Har det så bra.
Mika – Ungdomsliv.fi