Smygtittar
22.05.2015
Hej!
Har märkt att när jag duschar så kommer min mamma alltid in och säger att ursäkta jag visste inte att du var här. Men det är omöjligt att hon inte skulle höra det. Varje gång hon kommer in så ser hon på min snopp. Och här en dag ville hon tala med mig då pappa var borta. Då började hon tala om hur viktigt det är att hålla snoppen ren och fin. Varför beter hon sig så? Och varför ser hon alltid bara på min snopp? K.H

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan K.H! Att sköta sin hygien och vara naken är verkligen en privatsak för en vuxen, vilket du är. Din mamma har absolut inget att göra i din närhet när du duschar. Det är respektlöst och oacceptabelt!
Att berätta om sina barn hur man ska sköta sin personliga hygien är en sak som man borde göra långt tidigare än i din ålder.
För det första: Lås dörren! Sen tycker jag faktiskt att ifall någon kommer in när man är naken så kan man bra vrååla: Gåå uuut!! Gärna med hög och respektingivande röst. Och det behöver den personen lyda. Inget att skämta om eller att fördröja. Efteråt tycker jag att du ska rakt av säga åt din mamma att jag tycker inte om när du kommer in i badrummet när jag duschar. Säg klart ifrån. I en familj behöver alla en viss privat sfär.
Ett visst intresse har väl alltid människan av kroppar från det könet som man är attraherad av. Men att man har det intresset mot sitt eget barn är sjukt. Sjukligt beteende som man måste kunna behärska. Ifall man inte kan behärska det gör man en brottslig handling.
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare