sned
05.04.2014
varför är snoppen sned då man har stånd? kan jag göra den så att den blir rak? eller kommer den alltid att vara sned? Meck

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.04.2014
Hej Meck!
Det är vanligt att killar har lite sneda snoppar när de har stånd. Det här beror på att inuti snoppen finns tre så kallade svällkroppar (kanske kan likna dem lite vid bastusvampar) som fylls med blod då när man blir kåt. Därför reser sig snoppen uppåt och blir hårdare. Det finns alltså inga muskler i snoppen. Men det är inte alltid som alla tre svällkropparna är lika stora eller långa (precis som allt annat på kroppen så är de sällan exakt likadana och symetriska). Därför kan det hända att snoppen dras åt något håll så att den ser sned ut. Det kan lika gärna vara uppåt som nedåt, höger som vänster. Den kan också ha formen av en banan eller tja, som en närpesisk gurka. (Nej, inte de som följer den gamla EU-standarden - och betydligt mindre än gurkor, 95% av alla killar har en snopp som är 9-19 cm vid stånd).
Så länge snoppen inte "sydar" med mer än 30 grader, så är det lungt. Gör den det så kan det fixas till hos en läkare. Så fram med gradskivan nu och lutar den med mer än 30 grader så ber du skolhälsovårdaren beställa tid åt dig till en läkare, som kan avgöra hur svårt det kommer att bli med tex sex. Men 30 grader är ganska mycket - och dessutom är det mycket möjligt att den växer sig rakare ännu (du är knappast ur puberteten ännu och färdigväxt).
Hursomhelst har de flesta killar något krokig snopp, precis som att det finns fler tjejer som har olika stora bröst än sådana som har lika stora bröst. Det är nog mest bara porrstjärnorna som har raka och stora don mellan benen. Så länge du kan pissa okej och onanera okej, så är det knappast något att bry sig om. Vissa böjjar är dessutom en fördel vid vissa sexställningar sedan en vacker dag - vem vet, kanske din snorre träffar tjejens G-punkt på ett särdeles skönt sätt i en viss ställning?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna