sned penis
12.03.2015
Hej jag har en sned penis jag läste om en sjukdom som gör att man får det och undrar om jag kan ha den. Min penis är rak i börjane men böjer sej nonstans under mitten, undrar om jag kommer få problem?? Jag kan också böja den hur lätt som helst åt den sidan den är sned och nästan hur långt som helst men inte åt andra hållet. Jag pratar om när jag har stond, den är rak när den är slak. Jag undrar om jag kommer kuna ha sex utan problem och hur vet jag om den är för sned? och hur vanligt är det att den är för sned utan att man skadat den, att man bara är född med för sned? hur vanligt är det att man skadar den och att den blir sned. har aldrig haft sex. ös på me information. Kan jag ha för sned med stånd om den är rak utan stånd? Tack för att ni hjälper! Robin
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.03.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan. Tack för din fråga.
Alla penisar ser olika ut och är av olika storlek och de flesta män har lite sned penis. Den kan vara böjd mot
vänster, höger, framåt eller bakåt.
I penis finns tre svällkroppar som fylls med blod när du blir upphetsad och får stånd. Svällkropparna kan
fyllas med blod ojämt, vilket kan orsaka att penis blir sned vid stånd. Att penis är sned påverkar mycket sällan sexlivet senare.
Du kommer antagligen att kunna njuta av samlag utan problem. En sned penis orsakar väldigt sällan problem för flickorna. Om du senare får
problem med smärtor under samlag eller om din sneda penis orsakar smärta åt din partner är det bra att uppsöka läkare för att eventuellt
kunna åtgärda snedheten genom operation. Penis växer och utvecklas tills mannen är 18-20 år gammal, före det är det inte lönt att göra åtgärder.
Sjukdomen du funderat lite över är antagligen Peyronies sjukdom. Ca 1 % av männen kan lida av sjukdomen och oftast är det
äldre män i 45-60 års ålder.Orsaken till sjukdomen är okänd men kan i vissa fall komma vid samlag. Symtomet är smärta och att man sedan upptäcker att penis svänger sig mot något håll. Sjukdomen orsakar hård vävnad, ärrbildning i penis, vilket i sin tur gör att penis kroknar. Sjukdomen kan läka av sig själv men i endel fall behövs operation. Tycker inte du behöver oroa dej för Peyronies sjukdom.
Vill ännu till slut säga att det är väldigt vanligt att pojkar oroar sig för penis utseende, precis som flickorna funderar över sina bröst. När du sedan hittar den rätta att ha sex med så är det bara att "tuta och köra" utan att destu mera fundera på snedheten.
Det viktigaste är att du får stånd och kan utföra samlag utan att känna smärta själv eller att din partner känner smärta pga penisens snedhet.
Hälsningar Eva-Maria, hälsovårdare – Ungdomsliv.fi
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.