Snoppen
10.09.2015
Hej!
Jag har en mängd olika frågor. Först undrar jag om min snopp är för liten? Den är 15cm lång och 12cm i omkrets. Mina killkompisar sa att den var jätteliten när vi duschade. Sedan har jag någrå vita prickar under ollonkanten och vid strängen som jag undrar vad är. När jag kommer sprutar det bara några gånger och sedan droppar det bara ut. Sista frågan är att om man kan gå till skolans hälsovårdare och att hon kollar på ens snopp om den är i skick, gör det något om man har endast en testikel och vad gör jag om jag får stånd?
Tack i förväg :) Mikael

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2015
Hej.
Din snopp låter som den är alldeles normal storlek. Jag misstänker att dina kompisar antingen själva är lite osäkra över sin storlek eller helt enkelt bara ville jävlas om de sade att din penis är liten. En stor undersökning som gjordes visade att medelstorleken för penisar är mellan 9 och 22cm, så som du ser varierar det mycket från person till person.
De vita prickarna du har under ollonkanten är sannolikt talgkörtlar, och de är alldeles normala. Alla har dem.
Din utlösning låter helt normal - det sprutar några gånger och sedan droppar det. Det är bara på film som killarna sprutar i all oändlighet. Om du tänker på att en utlösning består av ca en matsked sädesvätska så räcker det inte till mycket mer. Jämför dig inte med porrfilmer i något som helst avseende - det är bara film, inte verklighet.
Du kan gå och tala med din hälsovårdare om din snopp om du är orolig, vid behov kan en läkartid bokas om du vill bli undersökt. Det gör ingenting fast man bara har en testikel, det är ju därför man har två - för att den andra skall kunna ta vid om en av dem skulle sluta fungera eller inte alls finnas. Jag antar att du i något skede har blivit undersökt av en läkare för det? Om du har några frågor kring detta så tycker jag att du skall tala med en läkare om saken. Du kan ju börja med att gå till din skolhälsovårdare så kan hon boka en tid till antingen skolläkaren eller hänvisa dig vidare till hvc.
Jag antar att du menar vad du skall göra om du får stånd då du blir undersökt? Jag har väldigt svårt att tro att det skulle hända, eftersom det inte på något som helst sätt ät en sexuell situation - men om det ändå skulle göra det så får de helt enkelt konstatera att; oj, jag beklagar, jag kan inte göra någonting åt det. Hälsovårdaren/läkaren vet nog om hur det fungerar så det blir nog inget problem.
Inget att oroa sig för alltså!
Kram
Tessi