Snus, snopp växt
21.03.2014
Hej, jag snusar och läste att ni hade skrivit att det kan påverka snopp växten? och att nikotin tydligen skulle påverka just snoppen mycket, stämmer det eller är det eller skrämmer ni bara? är det kört nu då elr? Källa tack.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.03.2014
Hej!
Tadaa, du utmanade oss, så nu har jag grävt källor så datorn blivit alldeles slötänkt! Här kommer lite:
http://www.euroclinix.se/rokning-samband-impotens.html
Där talar de om varför man kan få erektionsproblem av nikotin och rökning (nikotin finns även i snus, maaassor av nikotin). "De giftiga kemikalierna som inhaleras spelar alla en roll i skadan på blodsystemet och nikotin påverkar till och med musklerna i väggarna på vener och artärer, och påverkar därför blodcirkulationen i kroppen. Alla dessa faktorer spelar roll bland de negativa effekter som rökning har på den erektila funktionen."
Men hallå, vad tror du händer om det hela tiden är dåligt blodcirkulation i de vävnader som snoppen består av? Jo, de kan inte växa ordentligt!
http://medicmagic.net/smoking-could-shorten-penis-size.html
Så här översätter den kille som jag hittade länken via:
"Kuken består av tre huvuddelar eller svällkroppar varav två av dessa (Corpora cavernosa) fylls upp under erektion. En av dessa innehåller den största blodmängden vilket är nyckeln till kukstorleken. Alltså, med andra ord, ju större blodmängd som kan rymmas i dessa svällkroppar desto större blir kuken...
Enligt forskare på Boston University School of Medicine försämrar rökning blodflödet i kuken vilket leder till att den erektila förmågan inte når sin fulla kapacitet och kuken blir inte tillräcklig stor och hård så att säga. Forskarna studerade 200 deltagare och kukstorleken förminskades med 1cm i genomsnitt."
Mera om erektionsproblemen alltså, men också att snoppen, oavsett om man växt färdigt eller inte, alltså blir mindre av nikotin. NATURLIGTVIS blir den då mindre om den fortfarande behöver blodtillförseln för att ens kunna växa. Och framförallt: föreställ dig att snoppen inte vill stå när du ska ha sex med en partner sedan. Tänk dig känslan. Spelar då storleken någor roll alls? Nä.
http://www.impotens.org/vanliga_fraagor.htm
Där en sajt om impotens där specialiserade läkare svarat på frågor om varför vissa blir impotenta:
"Fråga: Man hör ofta talas om att rökning leder till sämre blodcirkulation och i slutändan även impotens. Men hur är det med snusning, är det mindre farligt for potensen? Jag började snusa redan när jag var 13 år och har snusat och började få problem med erektionen vid 20 års ålder. Slutade snusa för ett år sedan, men är fortfarande lite kall om fötterna, längst fram på penisen och ibland på näsan. Kan blodkärlen ha förstörts av snusningen?
Svar: Nikotinet i snus får de minsta blodkärlen att dra ihop sig i kramp. Då en snusdosa av märket "General" innehåller ungefär lika mycket nikotin som en hel limpa (200 cigaretter) Marlboro Light så kan vi konstatera att snus är minst lika farligt för potensen som cigaretter, om inte värre. Det är nämligen nikotinet som är den stora boven när det kommer till erektionsvikt. Slutar man snusa så blir cirkulationen bättre med tiden."
Här var ett annat svar: "Nikotin är inte för minderåriga och är därmed inte testade för att se på specifika konsekvenser när minderåriga som fortfarande växer brukar det. Men jag kan tänka mig eftersom nikotin har en negativ effekt på fertiliteten och onyttigheter i regel leder till att man växer sämre än vad man skulle som nyttig att det finns en liten risk. Så sluta snusa."
Ja tänk om de hade gjort en medicinsk forskning på ungdomar och gett dem nikotin och så hade det visat sig att de alla fick en i genomsnitt mindre snopp. Tror du inte de killarna skulle ha stämt läkemedelsföretagen/universitetet eller vem som nu utförde undersökningen på miljonbeloppp då?
Kanske det räcker? Men på din fråga om loppet är kört: Kanske du ännu inte gått igenom den kraftigaste tillväxtspurten, den brukar inträffa någon gång under högstadiet/början av gymnasiet - och under den tiden växer också snoppen mest. Slutar du snusa nu, så kanske din snopp ännu hinner växa en hel del? För en del killar växer snoppen ännu upp till 20-årsåldern. Men igen, för tjejer är det ändå inte storleken som spelar roll utan vad du kan göra med den. Och har du potensproblem kan du ju inte göra så mycket med den. Sorry, kalla fakta.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna