sperma
22.02.2014
Hej jag är en kille på 25 år som brukar smaka på min sperma när jag runkar,nu är det så att jag har träffat en tjej och undrar om jag ska berätta om att jag gör det, eller kanske göra det när hon är med. Vad tycker ni, gillar tjejer sånt? Sp

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
27.02.2014
Hej Sp!
Hm... Åtminstone hör det inte till vanligheterna, typ det man ofta hör om, att tjejer skulle gilla att killen själv smakar på sin sperma. Det betyder inte att det skulle vara något som aldrig förekommer, kanske bara att det är något som det inte talas vitt och brett om.
Det är svårt att säga vad en tjej skulle anse om det, det beror nog helt och hållet på hennes egna åsikter om vad som är normalt, sexigt och "hör till", på hennes egna erfarenheter, på ert förhållande (tex nivån av förtroende och trygghet mellan er) och på ert gemensamma sexliv överlag. Med andra ord kanske det inte är något du ska pröva första gången ni har sex tillsammans, eftersom du då ännu troligen inte har ett hum om hur hon skulle kunna tänkas reagera - "ovanligheter" i ett tidigt skede kanske kunde förstöra mera än hjälpa i sexlivet/relationen? Kanske det är något du kunde spara tills du känner dig mera säker på ert förhållande och sexliv? Om det alltså är något du känner att du måste eller vill göra tillsammans med henne - alla grejer man gör privat tex när man onanerar måste man ju inte dela med en partner, på samma sätt som att man inte måste förverkliga alla sexuella fantasier med en partner.
Sedan är det ju så att det inte är alla tjejer som själva vill smaka på sperma. Vissa har inget emot att tex svälja sperma vid oralsex, medan andra har starkt obehag för konsistensen på sperman eller annars bara har obehag för kroppsliga vätskor. Och sådana preferenser måste man också respektera och ta hänsyn till, eftersom det absolut inte finns några "måsten" eller "borden" inom sex och man kan inte tvinga på någon annan sina egna preferenser. Var och en har rätt att bestämma själv vad hon/han vill eller inte vill göra. Plus att sperma såklart innebär en risk för att smittas med vissa könssjukdomar. Flera av de vanligaste könssjukdomarna smittar lika väl mellan slemhinnorna i munnen och på ollonet/i slidan/i analen som via samlag. Vissa smittar till och med via hudkontakt med aktiva blåsor eller vårtor (herpes och kondylom).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena