Sperma i mängder
08.08.2014
Hejsan!
När jag häromdagen runkade efter en paus på en vecka så sprutade det jätte mycket då jag kom. Är det normalt? Stämmer det verkligen att om man inte runkar på jätte länge så blir pungkulorna blåa och att kulorna då inte producerar sperma mer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2014
Hej.
Utlösningens mängd kan variera beroende på hur ofta man har utlösning, så det låter helt normalt att mängden kan vara lite större om man får utlösning t.ex. var tredje dag än om man får utlösning varje dag. Dock kan inte mängden bli hur stor som helst, det funkar alltså inte så att om du är utan utlösning i ett år så sprutar du i en kvart. På 3-4 dagar är mängden ca 2-6 ml (ungefär som en tesked) och väldigt mycket mer än så bildas inte trots att du håller ett längre uppehåll.
Nej, det stämmer inte att pungkulorna blir blåa om man inte runkar på jättelänge, så det behöver du inte bekymra dig över. Kvaliteten på spermierna kan bli något lägre om det går långt tid mellan utlösningarna, och bäst spermakvalitet är det sannolikt om mannen får utlösning med någon dags mellanrum. Men spermaproduktionen är nog i gång hela tiden hos en frisk man oavsett om han får utlösning eller inte.
Hälsningar
Tessi