storlek och trång
16.06.2014
Hej jag är 16 och funderar på min snopp vid stånd är den 12cm grov och 13 cm lång... mmen varifrån skall man mäta längden? Från "undersidan" mot anus eller "översidan" mot magen?
Och jag vet att storlek spelar ingen roll osv men vill bara veta!
Nu till problemet! vid stånd får jag inte ner förhuden. kan jag göra något själv eller skall man besöka en hälsocentral? Men utan stånd får jag nog ner förhuden!
Och ännu en fråga att på utsidan av förhuden så finns som små utbuktningar nere vid penisroten och ser ut som roten till hår fast större... är det inåtväxande hår? Och kan man bara kinpa på dom så de går sönder eller?
Taaack!
.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej!
Angående din snopp: den är alldeles tillräckligt stor! 95% av alla killar/karlar har en snopp som är mellan 9 och 19 cm lång - men det kan hända att din snopp växer lite ännu. Det kan den göra för vissa tills de är ca 20 år. Mäta ska man hursomhelst nog göra ovanpå, så att man sätter måttbandet mot blygdbenet som man känner ovanför penisroten. En medelomkrets (enligt bla RFSU) är 8-12 cm mätt vid penisroten. Och precis som du skriver så HAR faktiskt inte storleken så stor betydelse som killar ofta tror - mer om det här kan du läsa på våra infosidor om snoppen.
Angående den trånga förhuden: att få ner förhunden nedanför ollonkanten är nog bra under sex, men allt hänger på huruvida det gör ont eller känns obehagligt under sex/självsex eller inte. Bör även testas med kondom på. Tycker du inte att det stör, så kan du låta det vara. Stör det, så kan du få det fixat hos en läkare på några minuter. Det går oftast bra med en allmänläkare på HVC (du kan be om en manlig läkare om du vill) och under lokalbedövning gör han då oftast bara ett snitt i förhuden. När såret läkts så är förhuden vidare och kan dras ner över ollonet. Är den inte så spänd så kan man nog försiiiktigt försöka töja på förhuden själv. Ta tex babyolja på fingrarna och töj och massera - men det får INTE ta ont. Och det går inte på en gång utan kräver måååååånga gånger, kanske månader eller år. Huden kan inte bara växa så där bara över en natt utan behöver få tid på sig. Men mycket lättare är det såklart att gå till läkaren för ett litet snitt, som läker på några dagar.
Angående knottrorna: över hela penis och pung så finns det talgkörtlar och hårsäckar - de finns nog över hela kroppen, men på snoppen och pungen finns inget underhudsfett och därför syns de så mycket bättre. De kan också variera i storlek. Helst ska man aldrig pilla eller klämma på dem, eftersom de då kan bli infekterade/ännu mer infekterade. Ser man tydligt att det just är hårtstrån som börjat växa inåt (vilket tex är vanligt om man rakar bort könshåret) så kan man försiiiktigt försöka pilla upp strået och tynga ut varet, bara man är noga med hygienen och använder tex en steriliserad (tex kokt) nål och sprayar bakteriedödande på efteråt. Men blir de inte större eller ömmare så ska man nog bara låta dem vara, kroppen tar oftast hand om infektionen på egen hand. Är det bara större knottror, så är det troligen talgkörtlar med mera talg (hudens eget smörjmedel) och då ska man låta dem vara. Har man utsatt sig för risken att smittas med någon könssjukdom kan knottror ibland vara tex kondylomvårtor och då ska man såklart testa sig och få behandling. Mer om knottror på snoppen här.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar)