Svidande vit sak ca 1 cm under ollonet
04.05.2015
Hej! Jag märkte imorse att jag har som ett litet hål i huden ca 1cm från ollonet som svider rejält om man rör det. Det kändes inget under hela dagen men innan jag skulle duscha på kvällen kände jag på det och det sved som fan. Jag märkte att det var något under huden så jag pillade ut det och det som kom fram var någonting vitt och fröliknande. Det svider knappt längre och hålet syns nästan inte men blev lite orolig. Orolig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hej Orolig! Jag gissar att du hade en inflammerad hårsäckskörtel eller liknande när det liksom var ett hål i huden. Ofta är ytliga sår mycket sjuka och kan svida till rejält. Det var säkert lite var som kom ur när du pillade lite som typ en pormask eller finne.
Håll rent med vatten i några dagar. Ifall det blir ilsket rött eller svullet kan du torka av morgon o kväll med sårputsmedel i några dagar.
Ingenting farligt.
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare