Talgkörtel(?) - problem
28.07.2014
Hej,
Jag har haft, vad jag tror är en talgkörtel(vit, hård "finne" på pungen), länge nu. Jag har sökt tidigare och läst att de ska försvinna efter några veckor. Min har varit där i över 6 månader nu. Jag vill inte gå till någon mottagning utan undrar om det finns något man kan göra själv? eller om det finns nån salva eller liknande på apoteket? OroligKille

Ungdomsinformatören Lena svarar
29.07.2014
Hej OroligKille!
Som du säkert fått reda på från dina sökningar, är det mycket vanligt med knölar, knottror och underligheter på snoppar och pungen. Och vi gissar, precis som du och helt utan att kunna se knölen, att det är en inflammerad hårsäck eller talgkörtel.
Men också just för att vi inte kan se den och eftersom knölen också vart där en längre tid, tycker vi att det nog bäst att du går och får den undersökt. Även om du säger att du inte vill göra det är det nog bäst att kolla upp det. Läkaren har nog sett allt och det är inget att skämmas över. Underligheter i underlivet lönar sig alltid att kolla upp, bara så man inte behöver gå och grubbla på dem.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av hälsovårdarnas tidigare svar om knölar i underlivet)