Tar det sjukt?
19.11.2014
Hej, jag undrar när det börjar ta ont för tjejerna om man har en stor snopp. e nu 14 år med 18-19 cm. kommer det att ta sjukt eller? KYK

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2014
Hej.
Första gångerna en flicka har sex så kan det göra ont, eftersom slidan då inte är "van" vid det, och det kan finnas delar av slidkransen kvar som gör att slidan är lite mer trång. Och visst känns det mer om penisen är jättestor - men fördelen är ju att slidan är väldigt elastisk och töjbar och anpassar sig snabbt. 18-19 cm är inte heller på något sätt avvikande stort. Antagligen kommer det att betyda att första gångerna du har sex med en ny tjej så får ni ta det lite försiktigt.
Bara man tar det lugnt, har tillräckligt långt förspel och hela tiden lyssnar på varann så tror jag inte att det blir några problem. Alltid då man har sex med en annan person har man ju ansvar för att hela tiden vara uppmärksam på vad den andra personen känner och upplever, och jag tror att det faktum att du redan tänker på denhär saken är ett tecken på att du är ansvarsfull och förstående. Därför tror jag att dethär "problemet" kommer att lösa sig av sig själv.
Kramar
Tessi