testikel
25.07.2014
Hej, ibland har jag en obekväm känsla i endera testiklarna. När jag senast kollade dem åkte de omkring som om de hade eget liv och gned mot varandra. Är detta normalt?
Jonny Bjorkstrom
Teknikexperten Jonny svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.07.2014
Hej, vi ska kolla med någon av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar Ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Vågar inte ge dig något vetenskapligt svar men skriver vad jag hittat efter lite surfande.
Ser det ungefär så här? http://www.youtube.com/watch?v=yjoCuvqHsso
Du är inte ensam med fenomenet! Det är många som undrar vad det beror på. Många menar att det orsakas av temperatur och att testiklarna kyler ner eller försöker hålla värme. Andra menar att det har med sädesproduktion att göra.
Att det värker i testiklarna kan bero på många saker. Här är en guide på olika orsaker: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Smartor-i-pungen-hos-pojkar/
Låt inte guiden skrämma dig! Besök en läkare så slipper du oroa dig. De har sett tusentals rullande testiklar förr så det är inget att skämmas för!
H. Jonny