Testikel som beter sig konstigt
02.12.2023
Min högra testikel kan ibland när jag vaknar ligga vågrätt (typ). Min vänstra har hängt likadant så länge jag kan komma ihåg medans min högra nu på
senare tid har börjat ibland ligga vågrätt och sen efter ett litet tag så går den tillbaka till sin ursprungliga position. Har inte haft någon smärta nångång när detta händer. Undrar mest bara varför det händer? A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2023
Hej,
På basen av det du skriver så låter det helt normalt. Inuti pungen finns det två olika grupper av muskler vars funktion är att flytta på testiklarna automatiskt. Som du säkert har hört (och märkt)  så är testiklarna känsliga för både temperaturväxlingar och beröring. Om det är varmt så slappnar musklerna av så att testiklarna hänger längre ifrån kroppen, och om det är kallt så dras pungen ihop så testiklarna kommer närmare kroppen. Hela poängen med detta är att det alltid skall vara en jämn och optimal temperatur i testiklarna för spermieproduktionen.
Du kan också själv testa musklerna genom att t.ex. smeka innerlåret på ena benet uppe vid ljumsken, då kommer den sidan av pungen att dra sig undan din beröring. Detta är en försvarsmekanism (cremasteric reflex) som finns till för att skydda testiklarna.
Eftersom du skriver att du inte har upplevt någon smärta i samband med att testiklarna rör sig så tror jag att det är frågan om en helt naturlig reflexsom alltså skall finnas där. Antagligen har den ena testikeln upplevt att det är lite kallt eller otryggt och därför sökt sig uppåt mot kroppen.
Kram,
Tessi