tja
22.01.2014
Hej 14år med en 11-12 centimeter lång kuk och cirka 8 långa pitthår och resten små jag undrade hur snabbt växer ballhåret efter man har fått sina första strån och penisen med ???

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
27.01.2014
Hej!
Troligen växer både din snopp och dina könshår ett bra tag ännu. Eller alltså att könshåren blir fler, alltså, inte att du snart kan fläta dem. :) Fast nog växer könshåren hela tiden på längden också, men de nöts oftast av med tiden (mot kalsongerna, byxorna osv) Tålamod nu bara. För de flesta killar både växer snopparna och ökar mängden kroppsbehåring under flera år, ibland ända upp i 20-årsåldern (lite beroende på när puberteten började).
Det finns dock inte så mycket du kan göra för att de ska växa mera eller bli grövre. När det gäller annan kroppsbehåring, tex på överläppen för killar eller benen för tjejer, så brukar rakning stimulera hårstråna att bli grövre och mörkare - men vi rekommenderar inte att raka pungen! Se, hårstråna där är inte bara till för att skydda den tunna huden, skydda mot friktion och skavande och forsla bort fukt från huden utan speciellt för killar är könshåret viktigt som luftkonditionering. Spermierna i testiklarna behöver ha en grad kallare än resten av kroppen för att produceras och hållas livskraftiga och könshåret hjälper till att hålla pungen sval. Så raka inte!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena