Torrt ollon
03.03.2014
Hej! Jo det är så att mitt ollon har under den senaste tiden blivit lite torrare än vanligt vilket har gjort att det blir lite svårare att tvätta under förhuden. Fast det går nog ändå bra.(jag använder endast vatten när jag gör det). Så vad kan detta bero på? Och hur kan jag göra för att det inte ska vara så torrt längre?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.03.2014
Hej!
Torrt ollon - eller irriterat - kan man få av tex att tvätta för ofta (inte mer än en gång per dag, helst varannan), tvätta med tvål eller  av att onanera ofta. Irriterat kan det också bli ifall man använder tvätt- och sköljmedel i kläderna som man är lite känslig för.
Lite Bepanthen (receptfritt på apoteket, mot skavsår och annan hudirritation överlag) kan hjälpa om det riktigt svider. Lite hudolja fungerar också, antingen från apoteket eller så naturlig sådan ur köksskåpet, som kallpressad olivolja eller mandelolja. Eller lite bassalva, då oparfymerad och som ger mera fukt än fett. Pröva med det! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott