trång förhud?
12.07.2014
Hej:) alltså när jag ska runka så kan ja inte dra tillbaka förhuden nå långt så de känns som sträft och inte lika skönt som det skulle kunna vara. kommer det här at gå över eller måste jag leva med det? Kille

Ungdomsinformatören Lena svarar
15.07.2014
Hej Kille!
Det är rätt vanligt att killar har lite trång förhud, vi har fått den här frågan många gånger förr, så du är absolut inte ensam om ditt "problem". Det är vanligt att förhuden inte går "helt bak" tex när man onanerar eller har sex. Det är helt okej och behöver inte betyda att något skulle vara fel. Men om förhuden känns för spänd och orsakar smärta när du onanerar, är den troligen "för spänd". Det kan vara möjligt att förhuden "blir lösare" med tiden och när din kropp utvecklas, men det kan också hända att du måste ta åtgärder för att fixa saken.
Det är nämligen ingen stor grej att fixa förhuden, det görs av en vanlig allmänläkare under lokalbedövning. Då snittar läkaren ett litet sår i förhuden, beroende på var det spänner och hela ingreppet är över på några minuter. Såret läker på några dagar och förhuden är då mycket vidare.
Det kan också gå att töja på förhuden försiktigt själv genom att massera tex med hudolja och töja på förhuden försiktigt dagligen. Förhuden kan spänna lite när du töjer, men det får inte ta ont. Resultaten syns inte över en natt, utan det kan ta 2-3 månader innan du märker skillnad.
Om du inte märker någon skillnad efter att du försökt töja på förhuden själv, rekommenderar vi att du visar upp den tex till skolhälsovårdaren. Hen kan då beställa tid till skolläkaren om det behövs. Det är inget att skämmas för, hälsovårdaren och läkaren har nog sett och hört allt.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar om trång förhud)