Trång Förhud?
29.10.2014
Hej, Jag är en kille på 12 år som jag uppfattar har trång förhud, jag kan inte dra fram mitt ollon helt men kan se de lite grann,de gör oftast ont om jag drar de för långt. Jag är orolig över vad som kommer hända och jag vågar inte berätta för mina föräldrar. Anonymous

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Det är ganska vanligt att killar i din ålder har problem med trång förhud. Ibland går problemen över och ibland behöver man hjälp. Du kan själv försöka töja lite på förhuden, och du kan smörja på t.ex. lite matolja så går det kanske lite lättare. Men dethär är ingenting du skall stressa över eller tvinga fram - om det gör väldigt ont skall du helt enkelt låta bli.
Oftast brukar alla gå till skolsköterskan/skolläkaren på hälsokontroll då man går på 6an eller 7an och där brukar skolsköterskan fråga om förhuden är för trång. Så om du vet att ni skall till skolsköterskan på kontroll så kan du ju vänta på det och hoppas på att hen frågar upp om saken. Om ni inte har någon hälsokontroll i din skola, eller om du redan har varit på den så tycker jag att du ändå skall ta upp saken med din skolsköterska. Hen kan då ordna så att du får träffa en läkare som kan ta ställning till om ni skall vänta och se eller om det behöver göras någonting. Ibland om förhuden är väldigt trång brukar läkaren göra ett litet ingrepp, d.v.s. göra ett litet snitt i förhuden (under bedövning) . Såret brukar läka på två veckor och efter det brukar det inte vara några problem längre.
Att ha trång förhud är absolut ingenting att skämmas över, det är ett vanligt problem och ett problem som går att lösa bara du vågar tala om saken för din skolsköterska/på ungdomsmottagningen. Det är inte heller farligt att ha för trång förhud, men det är lättare att hålla penisen ren och i det skedet du börjar ha sex är det betydligt skönare om du inte behöver tänka på dethär. Så ta mod till dig och berätta för någon!
Många kramar
Tessi