Tror det kan vara fel på min penis!
19.05.2014
Hello!
Precis som rubriken lyder så tror jag det är något fel på min penis. Jag runkar varje dag från 1-3 gånger om dagen, jag är överviktig, tränar ganska regelbundet dock sitter jag mycket framför datan. Iallafall jag vet inte riktigt varför men den blir inte lika hård längre (alltså de blir inte en full erektion och den är inte lika hård), om jag inte håller den eller något slaknar den efter nån minut, den behöver typ konstant stimulans. Jag la också märke till att den slaknar efter ett tag om jag står upp också. Har inget morgonstånd (har aldrig haft de men kändes endå värt att nämna) Har haft detta ett tag nu sen två år tillbaka. Vet inte riktigt vad som är fel, läste lite på nätet att runka för mycket kan bli en ovana och istället för att bara ha bra sidor få några dåliga som till exempel dåliga erektion men vet inte. Jag vill också säga att jag nästa inte blir attraherad av vanliga tjejer utan bara av tjejer i porren, så kan de vara så att jag är porrskadad? aja hoppas ni fattar, kan skriva en till sån här om ni har några frågor så jag kan berätta.
Mvh, jag. mannen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
26.05.2014
Hej mannen!
Vet du, vi får rätt många frågor som påminner väldigt mycket om din fråga, både från yngre och äldre killar. Och alla har ni åtminstone någon av följande saker gemensamt: onanerar mycket, onanerar ofta till porr, har svårt att få stånd eller behålla det till annat än porr, övervikt, mycket sittande eller dålig blodcirkulation (tex för att man inte rör på sig så mycket). Det tar sig ofta uttryck just i att man inte lika lätt får stånd som förr, ståndet sviker eller slaknar lätt om man inte är "på" hela tiden, att det inte känns lika skönt som förr eller att man behöver allt mer stimulans för att det ska vara lika skönt som förr.
Det finns två grundläggande förklaringar till det här och kanske du redan gissat dig till dem? Den ena är övervikten + sittandet + för lite motion. De här faktorerna gör att fastän du har alla manliga tonårshormoner i kroppen som borde hjälpa dig att vara stenhård, så kanske du inte har så bra blodcirkulation. Snoppen består av tre svällkroppar som fylls med blod när man blir kåt - det finns alltså inga muskler i snoppen - och cirkulerar inte blodet så bra så blir man inte heller lika lätt hård. Något så enkelt som en halvtimmes promenad varje dag kan göra underverk på många plan för dig. Välj ett sätt som du rör på dig regelbundet på och som du verkligen gillar - hjälper inte med en timmes motion i veckan, det ska nog helst vara något varje dag. Och naturligtvis finns det något du gillar (du kanske bara inte gett det en chans eftersom du kanske inte haft så bra kondition att du kämpat på så länge att det blivit kul?) Säg att du dessutom går ner lite i vikt. Då blir du till på köpet gladare, piggare, är mera nöjd över din kropp vilket ger bättre självförtroende - och då får du mera sexlust igen!
Den andra förklaringen hänger ihop med sexlusten och framförallt med porren. Först: att onanera 1-3 gånger per dag är nog mera en vana än ett riktigt behov. När puberteten kickade igång din sexlust kanske du var så kåt att du ville onanera varannan timme, men med tiden kanske det blivit mera rutin än riktig lust. Kroppen vänjer sig nog med att onanera ofta och börjar behöva kicken orgasmen ger (man blir lite beroende), men för den skull betyder det inte alltid att man faktiskt känner sexlust och naturligt behov så ofta. Egentligen borde man inte onanera eller ha sex om man faktiskt inte har ordentlig lust till det, man ska inte göra det bara för att man nu alltid brukar göra det kl 8 eller när man ska somna eller situationen nu annars är lämplig för det.
Om man dessutom alltid kör med en metod, ett sätt att onanera eller en viss typ av stimulans för att bli kåt, tex att se på porr, så "programmerar" man sin kåthet till att reagera bara på det här. Men som med allt beroende så behöver man snart mer och mer, större och större doser, för att nå samma njutning som förr. Till slut kan man inte få utlösning, eller ens stånd, utan den här metoden, tex att se på porr. Man begränsar sig och låser sig och blir beroende. Just att vara porrberoende heter PED, Porn-induced Erectile Dysfunktion (googla om du vill läsa mera). Tecken på det syndromet är just att man inte tänder på vanliga, levande tjejer utan bara på porrskådespelarna - man klarar kanske inte ens av att ha sex irl - att man behöver bara grövre och mer porr för att bli lika hård som förr och att man börjar ändra sitt liv så att man ska slippa åt att onanera till porr (tex ljuger om magont för att kunna smita hem och sätta på datorn och dra i hand). Det handlar faktiskt inte så mycket om kroppen utan saker händer i hjärnan när man blir beroende av tex att onanera till porr, och mycket handlar om vana och rutiner också.
Så vårt andra råd är faktiskt att ta en 6-veckors paus i onanerandet - och framförallt i porrtittandet. Just en ordentlig paus rekommenderas alltid som "botemedel" mot PED, eftersom det handlar om ett beroende. Du kan få "abstinensbesvär", men de brukar gå över rätt snabbt och när pausen är slut märker du att det känns myyyyycket skönare igen och att du kan gå utlösning utan att titta på porr. Du kanske börjar tända på riktiga tjejer igen. Som sagt, läs gärna mera tex här om du kan engelska http://www.yourbrainonporn.com/porn-induced-ed-start-here
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna