Trött
28.08.2015
Hej. Jag har problem med självförtroendet. det är dåligt för jag tycker jag har liten penis framförallt. Jag är helt färdig med puberteten och har inte växt på ungefär 2 år. jag har könshår basröst och allt men varför får jag inte större penis. Jag har aldrig haft nån tjej och är rädd för att bli kär eftersom hon säkert ändå inte vill ha mig. Jag har pratat med flera tjejer om storlek, inte om min men allmänt och det verkar som att alla föredrar medel eller större...hur ska jag tänka när jag möter en tjej som säkert tycker min penis är liten? ska jag tala om det innan vi har sex?
ibland drömmer jag i sömnen att jag vaknar och mäter den till 20 cm och blir nöjd att jag har en riktig stor snopp, sen vaknar man och tappar självförtroendet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2015
Hej.
Som du kanske har läst så är medellängden för en slak penis ca 9 cm, och då finns det ju både de som har längre - och de som har kortare penis än så. Det är ju alltid jobbigt då man har någon del av sin kropp som man har komplex över, och det blir kanske extra tungt då det är en så pass "laddad" kroppsdel som penisen. Tyvärr tror ju många (helt felaktigt) att penisens storlek skulle vara avgörande för hur manlig man är, eller hur bra man är som sexualpartner men det stämmer inte.
Det som gör mig ledsen med ditt mail är att du skriver att du inte tror att någon tjej skulle vilja ha dig, och att du därför inte vågar bli kär. Trots att det politiskt korrekta är att säga att "storleken inte har någon betydelse" så har du oftare hört att tjejer tycker bättre om en stor penis än om en liten. Det är lite som med tjejers bröst - många killar (och tjejer) tycker bäst om stora bröst, MEN sanningen är ändå den att på en person som man verkligen tycker om så spelar det ingen roll, oavsett om det gäller bröst eller penis. På just den personen man är förälskad i så har storleken ingen betydelse. Så om du ragga upp nån random brud som du hade sex med så skulle hon säkert hitta fel på dig - om inte din penisstorlek så någonting annat. Men om du väntar tills du hittar nån som du är förälskad i, och som är förälskad i dig så kommer hon att tycka om HELA dig.
Det görs reklam för en massa olika metoder att förstora penisen med, men tyvärr finns det ina bevis för att dessa skulle fungera. Genom operation kan man få penisen att se större ut som slak - men vid erektion är storleken den samma som innan operationen. Och riskerna med dessa operationer gör att de oftast inte är värda besväret.
Som du också har hört så är inte penisstorleken avgörande för hur man är i sängen. Och detta är alldeles sant. En stor penis kan inte garantera att dess bärare är bra i sängen - och en liten penis innebär inte att sexet automatiskt skulle vara dåligt. Det är helt enkelt andra saker än enbart penisstorleken som spelar in här. Jag skulle kanske påstå att det som är mest avgörande för om man är en bra sexualpartner eller inte är om man 1. har förmågan att lyssna på sin partner och 2. har uppfinningsrikedom. (vilket alltså i detta fall inte innebär att man skall hitta på helt nya ställningar eller göra någonting akrobatiskt avancerat, utan jag menar att man vågar testa sig fram och ta initiativ - det är sexigt.) Precis som i kommentaren du fått på din fråga så är det personligheten som är den viktigaste egenskapen, och den egenskap som är absolut mest avgörande för huruvida en person är sexig eller inte.
Så jag tycker att du skall försöka jobba på ditt självförtroende. Acceptera att -såhär ser jag ut. Det faktum att du har tjejkompisar som du kan diskutera en sån sak som penisstorlek med (även om ni inte diskuterade just DIN penis) betyder ju att du har många fina egenskaper som VÄN, som gör att tjejer kan diskutera ganska privata saker med sig. Var inte så hård mot dig själv utan försök istället att ge dig själv cred för de saker du verkligen är bra på och som gör dig unik. Om du tycker om dig själv så kommer andra också att göra det - och då är det bara en tidsfråha innan HON hittar dig. Sen är det upp till dig om du berättar om ditt komplex för henne eller inte, det behöver du inte bestämma nu.
Sköt om dig och tyck om dig själv!
Kram
Tessi