underbara penisen och dess frågor
07.08.2014
Hej!
Har några frågor angående penisen.
Kan ni ge mig några tvätt tips?
Kan man spruta så mycket vatten på ollonet att man får utlösning?
Får man raka håret?
Skadar man urinrörsöppningenom man smeker den?
Vad kallas det som kitlar jättemycket under ollonet (där tråden fins) hur får man utlösning via att ändast använda sig av den?
Vad gör peniskotrolleraren under kontrollen av penisen?
Ska alla pojkar i klassen stå och titta på varandra under kontrollen?
Jag och mina kusiner brukar sitta och runka men ändast jag som är äldst kommer det så det sprutar?
Vad händer om man inte runkar klart jag menar om man slutar före den sköna känslan strax innan sperman kommer?
Ibland då jag runkar och slutar strax innan sperman kommer men råker spänna penisen destomer eller röra vid ollonet så att det sen bara pumpar ut. Vad händer då?
Vi brukar se vems som är längre med 1veckas mllrm är det normalt att man runkar ilag och mäter? normalt??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2014
Hej.
Det var många frågor, så jag går rakt på sak :)
Precis som resten av kroppen, mår penisen bra av att bli tvättad dagligen. Det räcker att använda vatten, eftersom tvål lätt torkar ut den känsliga huden på penisen och då kan huden bli irriterad. Tänk på att dra tillbaka förhuden helt så att du får bort eventuell smuts och fett som har samlats där. Du frågar om man får raka sig, och ja, man får raka sig, men man bör vara medveten om att detta ofta irriterar huden och kan orsaka klåda och små röda prickar (inflammerade hårsäckar). Om man skall raka sig i underlivet är det viktigt att rakhyveln är ny och ren och att man använder nån form av raklödder eller créme för att irritera huden så lite som möjligt.
Vad jag vet har den känsliga delen under ollonet där strängen fäster inget namn, men det är ju bra att du har hittat denna känsliga plats och kan njuta av den. Huruvida du kan få utlösning endast genom att stimulera detta ställe, eller genom att spruta vatten på ollonet kan jag inte svara på. Alla penisar är olika och vissa män får utlösning lättare än andra. Det är bara att pröva sig fram. Urinrörsöppningen tar inte skada av att du smeker den.
I högstadiet på åk 8 besöker alla elever skolläkaren som skriver ett hälsointyg. I denna hälsoundersökning brukar det ingå att skolläkaren på pojkarna kontrollerar att båda testiklarna finns på plats i pungen. Det är alltså inte penisen som kontrolleras utan pungen. Det går snabbt, gör inte ont, och är ingenting att vara nervös över. Alla undersöks enskilt och det är alltså inga andra av pojkarna från din klass som är med på din läkarundersökning.
Det är inte så ovanligt att pojkar i tonåren onanerar tillsammans. Det är normalt att vara nyfiken på hur allting fungerar, både på en själv och på sina kompisar. Du undrar vad som händer om man avbryter precis innan man får orgasm och utlösning. Då man blir upphetsad och har stånd fylls ju penisen och underlivet av blod, och vissa upplever att det är obehagligt om de avbryter strax innan utlösningen eftersom spänningen i underlivet då inte försvinner direkt. Ibland kan detta göra ont i pungen eller bakom pungen, men smärtan brukar gå över då man får utlösning. Det är dock inte alls farligt att avbryta innan man får utlösning, och spänningen försvinner nog av sig själv även om det tar lite längre tid än vid utlösning.
Hälsningar
Tessi