utlösning
16.08.2015
hej! jag har sätt när andra killar får utlösning så sprutar det det gör det inte för mig det rinner bara sakta längs snoppen och det kommer inte alls mycket heller vad är felet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej.
För nästan alla killar så varierar mångden sperma som komer vid en utlösning från gång till gång. Det beror lite på hur länge sen det är sedan man senast fick utlösning, och säkert finns det individuella skillnader också. Men mängden brukar vara ungefär en matsked. Viktigt är ju att man inte jämför mängden sperma med den mängd som visas t.ex. i porrfilmer, detta därför att det inte är verkligt. (I filmerna injicerar man t.ex. äggvita i urinröret innan killarna kommer så att det skall se "mer" ut..)
Själva skjutsen som sperman flyger iväg med beror på sammandragningarna i underlivet då man får orgasm. Upplever du att det alltid är på samma sätt eller är utlösningen "piggare" vissa gånger och mer slow andra gånger? Känns det som att din orgasm är kraftig eller mindre kraftig? Det att spermierna slungas iväg i 40km/h har ju egentligen betydelse bara då man försöker maximera sina chanser att göra barn, så fram tills dess spelar det egentligen ingen roll.
Jag tycker att du skall ta det lugnt och följa med situationen, men om det i framtiden skulle visa sig att det ännu är ett problem så kan du besöka en läkare och tala om saken.
Kram
Tessi