utlösning
08.01.2014
Hej jag funderar på utlösningen alltså spermierna
.. jag får det naturliga glidmedlet vid en orgasm men spermierna kommer aldrig.... och enligt vad jag har förståt så skall pungkulorna stiga till penisroten vid utlösning och det gör de heller inte.... 180 cm lång lite över 70 kg o sportar o äter normalt! Men vid den här åldern så borde jag inte få utlösning då? :/ penisen har inte växt färdigt och jag får inte ner förhuden vid stånd men är det normalt om den inte har växt färdigt!? :/ q

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Lena svarar
09.01.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till hälsovårdaren och sexualrådgivaren Tessi, sätter in svaret här så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Lena
Hej.
Du skriver att du är 180cm lång, vilket tyder på att din pubertetsutveckling annars har kommit igång, men du får inte utlösning. Ibland beror detta på att utlösningen inte "hittar ut" utan istället åker bakåt, in i urinblåsan, det kan även bero på att det inte bildas några spermier, eller att det finns ett stopp någonstans på vägen. Jag rekommenderar att du skulle boka tid till en läkare så att du blir undersökt och de får reda ut varför du inte får nån utlösning. Du skriver även att du inte får ner får ner förhuden vid stånd. Om förhuden är väldigt trång kan man göra ett litet kirurgiskt ingrepp i förhuden (i lokalbedövning) och oftast brukar det lösa problemet. Men det beror på hur mycket man besväras av den trånga förhuden. Läkaren kan svara på dina frågor om denna sak också.
Det är bra att du frågade. Problem är till för att lösas.
Hälsningar
Tessi