Vad torkar jag bort sperman på ollonet med?
21.06.2023
När jag har kummat eller nu vad man säger, jag torkar alltid bort det med papper försiktigt på ollonet, men lite är ju kvar så klart. Ska jag börja med att INTE torka eller skölja med vatten eller hur gör jag?!! När jag drog ner förhuden förut då såg jag nått vitt o lite gult tror jag, är det på grund av pappret? Eller vad är det? Kortledsenkille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej.
Om du har möjlighet så är det alltid bra om du tvättar penisen med vatten då du har kommit. Dra då förhuden helt tillbaka så att du får bort även "det vita/gula" som kan finnas under förhuden. Det kallas för smegma och är inte farligt, det består av fett och döda hudceller men om det lämnas kvar så kan det uppstå obehaglig lukt eller orsaka irritation i huden. Du behöver inte använda tvål utan bara ljummet vatten fungerar fint.
Har du inte tillgång till vatten just då så är det inte så stor skillnad vad du använder för att torka av dig, papper fungerar bra tills du har möjlighet att tvätta dig.
Kram,
Tessi